Sunday, December 11, 2011

setelah.

setelah lama blog berdebu dek mencari rawahil yg tegar di bukit sahara.setelah mngharungi liku-liku peperangan waraqah demi SIS tercinta,setelah berair-air mata melihat segala video-video masa dan ke0semannya.saya diberi kudrat lagi utk memacu laju pada hari ni.sungguh syukur.alhamdulillah.

bacakan alfatihah buat almarhum ilham ellani,sahabat saya di jordan.
kematian itu benar-benar peringatan yg mematikan lamunan.


dulu saya penat berlari-lari cari alasan mendekati golongan yg tiba-tiba datang.tak pernah kenal pun tapi sgt baik budi pekertinya,akhlaknya bahkan tyap-tyap tutur bicaranya.
itu tidak mnjadi masalah tetapi masalah bila TIBA-TIBA.

tapi bila difikirkan apa masalah dgn TIBA-TIBA?org nak belanja makan,sibuk nak su'udzhon.org nak ajak rehlah free,sibuk cari alasan.org nak ajak sharing,sibuk nak pertikaikan.
itulah perasaan saya sewaktu menjadi "yg dibawa".

alhamdulillah kini saya dan sahabat mampu mmgang erat mggembleng tenaga sambil bahu-membahu ,urat-urat sendi kami bertaut,kami terpilih utk bercircle.

dulu waktu dapat lain rasanya,tak baca buku dulu pun takpe,tapi bila mahu mmberi,bila kena stadi dulu,baru rasa nikmatnya mmberi.terima kasih tuhan.

SHARING SURAH AN-NAS bergabung meletup bersama-sama
combat-kit yg perlu dibawa bersama
-Al-quran
+tafsir fizilalil Quran
+nota
+pen
++++++++++ hati yg bersedia utk menerima



bismillah
seusai pembacaan surah dan terjemahannya.

ayat 1-3
قُلْ أَعُوذُ بِرَبِّ النَّاسِ (١
1. Katakanlah (Wahai Muhammad): "Aku berlindung kepada (Allah) Pemelihara sekalian manusia.

مَلِكِ النَّاسِ (٢
2. "Yang Menguasai sekalian manusia

إِلَهِ النَّاسِ (٣
3. "Tuhan Yang berhak disembah oleh sekalian manusia,

kalau diperhatikan ad 3 istilah yg merjuk pada Allah iaitu
-rabb
-malik
-ilah
apa rahsia Allah guna 3 term yg berbeza?jom z00m!saya tanak bagi bahan kering,jadi cepat-cepat muntahkan fikrah anda dan salurkannya ke urat-urat nadi anda dan sebarkan virus itu.
definisi-
rabb = tuhan yang memelihara,membimbing,menjaga,mengarah dan melindung
malik = memilik,memerintah dan mentadbir
ilah = sifat Allah yg menguasai sehgala-galanya



tiga ayat pada permulaan ini adalah permohonan perlindungan dipanjatkan kepada Allah tuhan yang memelihara manusia,yang menguasai manusia dan yang disembah manusia.
rasakan tak bezanya sifat2 yang Maha Agung ini.??rasa tanak main2 bila baca surah nih nanty.

jom teruskan ayat ke 4-6

مِنْ شَرِّ الْوَسْوَاسِ الْخَنَّاسِ (٤
4. "Dari kejahatan pembisik penghasut yang datang dan menghilang,

الَّذِي يُوَسْوِسُ فِي صُدُورِ النَّاسِ (5
"Yang melemparkan bisikan dan hasutannya ke Dalam hati manusia,

6) من الجنة والناس
6. "(Iaitu pembisik dan penghasut) dari kalangan jin dan manusia.

tertib susunan ini mmbangkitkan kesedaran dan perhatian utk mngenal HAKIKAT syaitan pembisik yang datang dan menghilang itu dan cara-cara ia bekerja melaksanakan kejahatannya dan persediaan utk menolak dan mengawasi gerak langkahnya.

kita manusia tak sedar bila setan nak datang,tapi kita boleh agak bila setan gemuk sudah tinggalkan kesan cth rasa malas nak bangun bila dgar azan,rasa nak berteleku menjamah link-link aneh dialam maya,rasa seronok bila mnceritakan perihal seseorang.kita dapat merasainya.

kita tahu bahwa pertarungan diantara Adam dan iblis adalah pertarungan yg sgt lama.ia adalah war luar biasa.syaitan telah mengisyhtiharkan perang berterusan dan menolak untuk berdamai dgn cara baik.kita juga tahu bahwa permohonan syaitan sudah diluluskaN olehnNya.bukan lulus saja2 tapi ad hikmah terbesar dari sisiNya yang terbatas kemampuan kita utk memahaminya.
tapi sahabat,
Allah tak tinggalkan kita terkapai-kapai berperang tanpa persiapan yg secukupnya,nak perang, ruhi dan fizikal kena bagi makan dulu.
syarat sebelum semasa dan selepas berperang
wahai askar2 Allah,kita akan serang musuh tegar Adam bila-bila masa sahaja
pastikan disisi anda ada bersama :
perisai = keimanan
kelengkapan perang = zikir
senjata = doa

serangan akan berlaku secara bertubi-tubi.kuatkan benteng anda .anda akan menang!

Andai manusia itu lupakan perisai,kelengkapan perang dan senjatanya, maka DIALAH SAHAJA YANG PATUT DISALAHKAN!!!!


bayangkanlah kita nak pergi berperang ni,tiba-tiba lupa.LUPA.lupa nak bawa bersama perisai sbg dinding utk penhalang virus bisikan jahat.lupa nak bawa kelngkapan perang utk serang balas kepada setan gemok dan agen-agennya yg datang dari pelbagai sudut atas bawah kiri kanan apatah lagi depan dan belakang.yang paling aneh lupa nak bawa senjata.alat pertahanan yg sgt urgen!!!!!!
bukan salah setan kalau dorang diishtiharkan menang tanpa bertanding.kita yg merelakan dikalahkan. kita yang layangkan bendera putih dihadapan mereka.siapa suruh..??!

'dari ibn abbas r.a katanya:sabda Rasulullah s.a.w."syaitan itu duduk mencangkung diatas hati manusia , apabila manusia menyebut nama Allah ia akan mengundurkan diri dan apabila manusia lalai ia akan membisikkan kejahatan"

dapat dismpulkan,ofis syaitan dekat hati.camna nak halau?sebut nama Allah.bila masa dia attack? bila kita buat kitaran bodoh yang tak mmbawa makna.
itu syaitan hakiki macamna nak tahu manusia yang bertopengkan syaitan pula ?
dalam tafsir ad menjelaskan beberapa kategori manusia syaitan ini.cuba anda analisis satu persatu ,takut-takut mereka ada disekitar anda atau yang lebih teruk lagi andalah SYAITAN tuh!!!!nauzubillah

1)teman-teman jahat yang menaburkan kejahatan kedlm hati dan akal kwnnya tanpa disedari olehnya
kerana ia teman yg dipercayai.
kita kena imani bahawa sahabat adalah cerminan kita.buruknya sahabat,itulah kita dan begitulah
sebaliknya.kawan benci org ini,kita pun benci juga sbb dia kawan aku.takkan dia nak tipu kot??!
memang dia boleh tipu!
2)pegwai2 atau org2 dalam pemerintahan yang mengelilingi para pemerintah yang membisikkan fikiran
fikiran yang jahat kepada mereka sehingga mereka bertindak ganas dan zalim terhadap rakyatnya.
isu ini tak perlu cakap panjang lebar semua boleh lihat,yang tidak pakai spek pun boleh nampak,
yang mata macam chinese pun boleh tahu dan boleh bezakan jenis pemimpin yang pelik dan yang 0sem
3)tukang-tukang umpat yang menabur fitnah, yang pandai bermadah dgn kata-kata yang indah dan licin
hingga apa yang dikatakannya itu kelihatan seolah-olah tiadak boleh disangkal lagi.
yang ini si provok yang masih mengharapkan popularitas murahan dgn suara-suara buruknya.suka
timbulkan fitnah dan tak senang dengan semua pihak.pihak ni nak buat kerja dia bangkang. pihak
yang lain nak buat kerja ,dia tentang.semuanya dia tak senang.ini parasit critical stage yg
perlukan rawatan!kalau boleh kuarantinkan supaya virus tak terjangkit.
4)penjual-penjual nafsu yg masuk dari pintu-pintu naluri dgn gaya yang amat menarik yang tidak
dapat ditolak melainkan dgn kesedran hati nurani dan pertolongan dariNya.
ini diri sendiri mmpu mmbezakannya yg mana nafsu yang baik dan yg manakah nafsu yang buruk.
mereka datang dgn gaya yg amat menggoda dan menggiurkan..melambai-lambai menampakkan keindahan
palsu yang dicipta-cipta.tapi habuk apa pun tade.

pertarungan ini merupakan pertarungan lanjut yg tidak akan tamat.syaitan akan berusaha tarik-tarik kita kearah jemaah mereka.JEMAAH?yup tak tahukah mereka juga punya jemaah yg ad organisasinya,yg ad planatnya.ad ajk2 bawahannya..yg pagi2 pergi mendakyah manusia,yg menang semakin gemok, yg bertembung dgn manusia soleh maka malanglah dia,dia akan ngadu pada bos utk tukar shift,mungkin cari manusia lain??


tapi ingat kawan-kawan
pertarungan itu akan senantiasa meletus.ada kalanya kita menang dan ada kalanya kita kalah.
tapi manusia tidak akan terus-menerus kalah kerana Tuhan yang peliharanya,Tuhan yang menguasainya dan Tuhan yang disembah berkuasa menguasai seluruh makhluknya termasuklah syaitan dan iblis itu.

apa yang pasti kita kena yakin TUHAN itu rabb kita,malik kita dan satu-satunya ilah kita,imanilah ia,pasti kamu akan ter0bsesi dgn janji-janjiNya yg pasti.
Tuhan dah bocorkan rahsia apa kerja makhluk2 yg jahat itu?
siapakah mereka?
dan bagaimana cara nak serang mereka?
Allah dah bagi petunjuk,pilihan ada ditangan semua manusia.

kini jelaslah bahawa kebaikan itu bersandar kpd kekuatan dan hakikat Ilahi yang pasti yang tiada kekuatan dan hakikat yang lain daripadaNya dan pastilah bersandar sepenuhnya pada Allah tuhan yang memelihara,tuhan yg memerintah dan Tuhan yang disembah , sedangkan kejahatn pula bersandar kpd bisikan iblis yang datang dan menghilang,yang lemah bila dtentang,yang mundur ke belakang bila ditempur dan yg tewas dihadapan naungan dan perlindungan dari Allah.

penutup.

إِنَّ عِبَادِي لَيْسَ لَكَ عَلَيْهِمْ سُلْطَانٌ وَكَفَى بِرَبِّكَ وَكِيلا (٦٥

65. Sesungguhnya engkau tidak mmpunyai kuasa utk menguasai hamba-hamba kesayanganKu; cukuplah Tuhanmu (Wahai Muhammad) menjadi Pelindung (bagi mereka).



kitakah hamba-hamba kesayanganNya yg akan terselamat itu??

Monday, November 14, 2011

Malukan?
wahai da’i,
kata mata sering membaca quran,
tapi mengapa masih mata daie gunakan,
melihat wayang yang merosakkan,
membaca komik yang melalaikan?

Malukan?
wahai da’i,
kata telinga sering mendengar peringatan,
tapi mengapa masih telinga daie gunakan,
mendengar lagu yang hanya untuk keseronokan,
mendengar bersama fitnah dan umpatan?

Malukan?
wahai da’i,
kata kaki sering menapaki jalan perjuangan,
tapi mengapa masih kaki daie gunakan,
menuju tempat yang jelas melalaikan,
bahkan jarang ke masjid kau langkahkan?

Malukan?
wahai da’i,
kata tangan sering menulis kebaikan,
tapi mengapa masih tangan daie gunakan,
menekan capaian (link) yang merosakkan,
menaip di ruang sembang tiada batasan?



malukan?
wahai da’i
kata hati ingin kau bersihkan,
tapi mengapa masih hati kau gunakan,
mengiyakan segala dosa kemaksiatan,
menyokong hasutan nafsu dan syaitan?




Sedarlah wahai da’i,
cukuplah pengkhianatan kita lakukan,
cukuplah menghampiri sifat kemunafikan,
walau ku tahu da’i bersifat kemanusiaan,
terkadang sering melakukan kesilapan,
tapi jangan jadikan itu alasan,
untuk berterusan mengulangi kesalahan,
namun jadikannya satu sumber kekuatan,
menanam azam untuk mengambil pengajaran,
ayuh da’i sejati perlu kita buktikan!

Thursday, November 10, 2011

bukan biasa

aku bangga menjadi sebahagian
aku bangga bersama-sama
sebab kita bukan akhawat biasa
pentajmi'kkan kita bukan biasa-biasa
usrah kita lain daripada yang biasa
daurah kita bukan biasa
explorace kita paling luar biasa
meeting kita sangat luar biasa
muhasabah kita dtutup dgn kecintaan padNya yg sgt utuh


kita buka dgn tadabbur
mohon terlindung bawah sayap malaikat
kita bincg masalah ummat
kita syurakan masalah bersama-sama
buka 0YEH!hehe
baru jadi GREAT.
iftitah yg mngesankan
tidak perlu video gempak
cukup dgn peringatan syahadah yg benar2 mggentarkan hati
permainan2 kita berhadaf
berkaitan tarbiyah.tarbiyah dan tarbiyah
hujung ke pangkal jalan
semuanya peringatan
akhir sekali terhenti d final destination

"alaaa sygnya ta bawa dslr..cantik sgt pmndgn kat atas ni!!"
ad ukht menganjakkan paradigma kami..

" kalaulah kita da sampai kat atas nanti
jumpa dgn Allah
tiba-tiba kita terlumpa bawa amalan-amalan kita "

terkedu kami di bukit Ajl0un.
jzkk ukht


muhasabah secara rawak
sebelum pikap sampai
semua rasa rendah diri tak mampu buat yg terbaik
tapi indah bila lihat semua saling support
dan Allah itu penyupp0rt yg tertinggi .
Allahuakbar.




saya tanak sumpah osem
tapi saya berjanji saya akan jaga tali KITA sampai bila-bila.amiiiin

Wednesday, October 26, 2011

wasiat

hari semakin tua.semakin melaju.siapa yang tidak mahu matang,akan ketinggalan.
sudah 18 tahun,kini beranjak satu lagi tangga kematian..
semakin lama hidup,semakin mencari matlamat hidup.
bila sudah jumpa apakah muntij pelaksanaannya..?

malam itu kami berbulatan gembira
bersama menghadirkan hati keranaNya
saling wasiat-mewasiati utk keuntungan saham diakhirat
tidak mahu dilabel manusia yang berada dalam kerugian.
tugas memberi nasihat pada malam itu
khas buat sahabat bersebelahan..
hadiah sahabat buat diriku


jazakillah mengingatkan Tuhan sentiasa mengawasiku.

kami bahagia bersama.melakukan kebajikan bersama.saling teguh-meneguhi tika futur menyerang secara peribadi.
kami gembira dgn nikmat ukhuwah ini.



malam itu,
tiba-tiba hp berbunyi meninggalkan sms dari kejauhan
sungguh terharu
sungguh indah bila benar-benar disisi


kita janji kita akan berkumpul kembali djannahNya bukan?

dan pagi itu,
ukhti itu,
mmberi kata semangat,
aku fikir barangkali ukhuwah kita merenggang kerana situasi itu
tapi engkau tidak menghendakinya
aku benar-benar bertuah bersahabat denganmu..


selamat hari lahir.
sekian.

Monday, October 17, 2011

da'wa adalah kehidupan


dakwah adalah kehidupan.bermacam-macam orang memberikan pengertian dakwah.dakwah itu ini dan itu.dakwah adalah menyeru manusia kepada tuhan.dakwah itu adalah mengajar cara hidup islam.apa yg dapat disimpulkan,dakwah merupakan mengajak manusia kepada cara hidup islam.

ramai manusia tidak mengert,bila kata dakwah ..
'mesti ana enta...'
kalau berdakwah mesti
'dalam masjid ,pakai jubah+kopiah+tudung labuh....'

tapi kebenarannya,kerja dakwah itu lebih mulia daripada erti yang 'SEMPIT' itu.

APLIKASI DAKWAH DALAM DUNIA REALITI
Ali r.a pernah berkata
'siapa yang menyebut TIADA TUHAN SELAIN ALLAH.maka dialah daie'
secara mafhumnya,setiap yang mengucapkan kalimah syahadatain ,maka serta merta dia ditaklifkan menjadi daie.bukan tunggu untuk hafal 30 juz,bukan tunggu bila dah jadi imam muda,bila dah sandang label mufti atau terlibat dalam kerjaya agama.
jadi kita perlu menyeru manusia kepada cara hidup islam utk mentatbiqkan hadis Rasulullah s.a.w
'sampaikan dariku walaupun satu ayat'
tidak kira sesimple2 mana,seciput mana perkara yg kita nak sampaikan,takpe teruskan perkongsian. biar orang pandang nasihat kita tahap lekeh punya,kita tetap buat kerja.sebab bukan ramai penyeru yang bercakap dan bergerak,tapi majoritinya bercakap tak buat-buat.nauzubillah.

mad'u.siapakah mad'u?
bila dtanya masyarakat siapa mad'u dalam alam realiti dmalaysia?
mereka akan nampak
'tuh..geng-geng rempit .mat motor pe kebenda ntah..'
'artis2 seksi yang suka cetus kontroversi..'

ustaz ada berkongsi,dia pernah bertanya pada anak seorang selebriti

'.....,kamu nak jadi macam ayah kamu?'
"tanaklah ustaz"

mereka tahu masyarakat mmndang serong terhadap profesyen ayahnya.

tapi bila dtanya pada selebriti
'ustaz,saya tahu saya mmg macam ini,tapi jauh disudut hati kami,kami mahu anak-anak kami menjadi anak yang soleh dan solehah'
kita tgok naluri manusia yang memng fitrahnya mahukan kebaikan,walaupun dia tahu kesalahan yang dia lakukan.ibaratnya pencuri tidakkan mengajar anaknya mencuri.

tapi ada golongan penyeru/daie ini ,mereka yang mencari mad'u.
mereka turun padang mencari manusia-manusia yang perlukan dirinya.nak tunggu mad'u cari kita,sampai bila-bila kerja dakwah tak jalan.famous sangatkah kita sampai orang nak cari-cari?
tapi inilah golongan pendakwah yang paling minoriti.
siapa yang join kelab rempit???,nak lepak ngan budak skinhead,???nak borak-borak dengan bapok-bapok kat lorong haji taib tuh?

ustaz kongsi pengalamannya mendekati remaja2 skinhead,ustaz terpaksa botakkan rambut.
satu hari,ustaz tanyalah seorang perempuan yg berjenama SHead juga,nak minta perkhidmatan.ketika itu dia bersama seorang lelaki dekat bus stop.apa jawapan perempuan itu? anytime.anytime.
terkedu tak terkedu!
tapi nak masuk atau mendekati golongan-golongan bermasalah ni perlu ada orang atas yang menjaga kita.macam cth,kalo tade orang yang bimbing ustaz malam itu,boleh jadi ustaz hanyut.itu bahaya!

tapi timbul permaslahan bagi golongan yang turun padang ini.
mereka dituduh golongan yang tidak tsiqah(yang tidak boleh dpercayai)sebab bergaul dgan mad'u2 seperti remaja skinhead tadi.
nak turun mencari mencari mad'u perlukan persediaan dan ilmu yang sangat banyak.bukan bidan terjun yang mencari masalah.

apabila kita mengaku dakwah sebuah kehidupan maka ianya bukanlah komitmen.saya ulang sekali lagi,
apabila kita mengaku dakwah adalah sebuah kehidupan maka ianya bukanlah komimen.
sekiranya kita faham dakwah itu bergerak sehari-hari bersama dalam hidup kita,maka kita tidakkan menganggap dakwah itu sekadar waktu/tempoh2 tertentu atau bila mendapat tanggungjwab tertentu.sebab bila kita jadi naqibah,baru nak jalankan dakwah,dan bila habis liqo' terakhir maka tamatlah komitmen kita.bukan begitukan??

CABARAN DAKWAH
kita tadabbur ayat cinta ini.

'sungguh Kami telah menciptakan manusia berada dalam keadaan susah dan payah'
al-balad;4
kita mahukan yang indah bukan mudah.kita mahukan syurga Allah,syurga itu mahal dan bukan calang-calang makhluk yang layak berteduh dsitu.
kalau nak makan durian,kita sanggup buka kulit durian yg berduri-duri untuk merasa kemanisan didalamnya.
kita mahukan bunga mawar,jari kita akan terluka ditusuk duri kerana mahukan kuntuman mawar yang terindah buat hadiah yang tersayang.
kita sanggup buat kan?tapi bila bercerita tentang kemanisan syurga,tak sanggup terima ujian,tak sanggup hadapi tentangan dan cemuhan,tak tegar melawan musuh.
kita yang menjadikan ujian itu positif dan platform untk naik.kita terima ujian untuk ditapis.kita terima ujian utk matangkan diri.kita terima ujian utk menentukan siapa yang paling baik amalnya.

'Yang menciptakan mati dan hidup,untuk menguji kamu,siapa diantara kamu yang lebih baik amalnya .
Dia Maha perkasa Maha pengampun'
al-mulk;2

nikmat atau musibah zahirnya kita mampu nampak,tapi hakikat maknawinya Tuhan lebih tahu.
jadi apa tindakan kita?baik atau buruk kita terima ,teruskan berbaik sangka pada Allah.sungguh itu lebih tenang dan lebih indah.

persoalan demi persoalan timbul
1)mahasisiwa yg ad ijazah agama pulang ke kampung dan mahu membetulkan pemahamn masyarakat tetapi sering dilabel daie suka menghukum.masalahnya kerja ustaz,mmg kena bagi hukum.

2)manusia sering melabelkan orang lain tsiqah atau tidak tsiqah.sekiranya seseorang ini mmg dibesarkan dalam keadaan yang tsiqah,yang bercakap menggunakan ana-enta,pakai kopiah,menjaga dirinya dikhalayak ramai tapi seolah-olah golongan ini selalu diperlekehkan dengan kestiqahannya itu.

pendapat yang dilontarkan
1)ustaz kerjanya mmg memberi hukum yang bertepatan dengan Quran dan sunnah.kalau itu memang dosa,mmg kita kena berterus-terang.maslahnya kita ni kadang-kadang terlalu berlapik sangat sehinggakan menyamarkan hukum demi menjaga kepentingan pihak tertentu.kita daie bukan penghukum.kita lihat cara nabi berdakwah yang mana mggunakan pendekatan yang halus dan sangat muntij

2)ustaz:
saya nak ceritakan pengalaman saya dulu.saya pernah mengajar di salah sebuah sekolah di kuala lumpur.saya dan keluarga berpindah ke kawasan perumahan yang baru.isteri saya berniqab,dan saya mempunyai anak yang masih kecil pada waktu itu.hari pertama dan hari kedua di situ,tiada seorang pun jiran yang datang menegur kami.siapa tak kecewa bila tidak diendahkan orang lain.malam itu, saya dan zaujah saya berbincang untuk menanggalkan niqab.keesokan harinya saja,makcik kat sbelah terus tegur kami dan mula bermesra dgan anak kami.
kamu nampak tak situasi ini?
bukan masalah tsiqah atau tidak tsiqah.tapi apa tujuannya tidak tsiqah ketika itu.macam cth,zaujah saya buang niqab demi kemaslahatan yang lebih besar,untuk menjaga hubungan sesama jiran.tapi masalahnya,orang yang suka-suka tanggal,kejap pakai,tinggalkan sesuatu tanpa ada tujuan tertentu,atau tiada niat pun atau tak buat apa-apa pun utk mendekati golongan2 mad'u ini.inilah salahnya!

apa-apa pun bidang kita,manhaj kita,matlamat tetap sama.kita tunggu bila tiba masanya..

Wednesday, October 5, 2011

rasuk

terketuk.diketuk .tembakan bertubi-tubi.pembunuhan depan mata.
itulah das-das peluru yang keluar dari mulut seorang akhawat.
rasa macam mati hidup semula.baru tersentap dan tersedar dari lamunan yg sengaja dicipta .
fatamorgana demi fatamorgana yang ntah pape ntah
saya mengaku saya dah dapat SH tapi apa yang saya buat.
saya mengaku saya dah dapat QS tapi apa yang saya ubah.
saya mengaku saya dapat SU tapi apa yang saya sebar.
apa yg saya buat nih??
sayakah ahli ibadat yang main-main tuh?
yang mahukan kebaikan sensorang,duk dalam bilik bertafakur sampai bila-bila.
yang sungguh-sungguh hafal quran
nak laju,tapi tak muntij
langit cerah ke,awan merudum ke.
tak peduli.aku tetap dgn tuhanku.

muhasabah.
'sungguh orang-orang yang menyembunyikan apa yang telah Kami turunkan berupa keterangan-keterangan dan petunjuk,setelah Kami jelaskan kepada manusia dalam Kitab (Al-Quran),mereka itulah yang dilaknat Allah dan dilaknat pula oleh mereka yang melaknat'

mereka itulah yang dilaknat Allah dan dilaknat pula oleh mereka yang melaknat'

mereka itulah yang dilaknat Allah dan dilaknat pula oleh mereka yang melaknat'

mereka itulah yang dilaknat Allah dan dilaknat pula oleh mereka yang melaknat'


siapa yang sudah diberi keterangan ini?siapa yang sembunyikan kebenran ini?
dan siapa pula golongan yang Allah nak laknat ini?
nauzubillah.

'dan peliharalah dirimu dari siksaan yang tidak hanya menimpa orang-orang yang zalim saja diantara kamu.ketahuilah bahwa Allah sangat keras siksaNya'

yang tidak hanya menimpa orang-orang yang zalim saja diantara kamu.

yang tidak hanya menimpa orang-orang yang zalim saja diantara kamu.

yang tidak hanya menimpa orang-orang yang zalim saja diantara kamu.



Allah laknat semua.bukan orang berkapel sahaja.bukan pemimpin diktator yang kuku besi sahaja.bukan ikon yang membawa padah buat umat sahaja.buakn pengamal riba,judi dan segala angkatan kotornya.
tapi Allah balas kat semua.
habis itu,apa guna baik nafsi-nafsi.konon nak jaga diri,tapi tak bina manusia.
takut dijenamakn 'ahli-ahli thiqah yang perasan bagus'
Abu dzar yang pernah islamkan satu kampung pun ditegur Nabi Muhammad sallallahualaihiwasalam kerana mengejek Bilal,muazin hitam rupanya suci hatinya.
'wahai abu dzar,sesungguhnya pada dirimu masih terdapat sisa-sisa jahiliyah'

tengok itu,Abu dzar .sekali lagi Abu dzar!
kita membina manusia sambil membina diri.sebab itu tarbiyah dzatiyah itu penting.kita nak naik satu tangga cangkuk-cangkuk jahiliyyah menarik.naik lagi ditarik.memang itu sunnatullah.mem,ang Allah dah kata siapa yang mahu ditapis olehNya akan melalui jalan-jalan duriNya.

ketika itulah proses intiqa' berlaku.satu persatu rebah dan yang masih utuh akan bersama di akhirnya.tapi tempoh tarbiyahkah kayu ukurnya?
tidak
tidak sama sekali.
tetapi siapa yang masih berdiri bersama kita sampai akhir nanti.
mungkinkah kita tertewas?
chewing gum jahiliyyah melekat dan meninggalkan kesan yang buruk pada diri.
malah menrik jahiliyyah2 lain utk melekat sekali.
nauzubillah.

kenapa bila balik daurah perasaan membuak-buak.update blog.buat note.tagged sahabat. tapi sayang,fatrah itu tidak lama.

mungkin masalah hati.
hati penceramah.
hati pendengar.
atau bahan yang bermasalah.

pencermah tak merasuk utk bergerak.rasuklah diri saya.rasuk dan terus merasuk.
biar saya sebrkan virus rasukan itu pada masyarakat.
kita balik malaysia,terasa bila ustaz yang bagi terkesan.tapi turn kita,pendengar blur.proses evaluasi buntu mencari jalan.
'ustaz sebenarnya terlau banyak berkorban nak datang utk bagi daurah.sebab itu segala pengisian yang beliau bagi menyentuh hati-hati mad'u yang dahagakan pengisian. tersentuh dan cukup menyentuh'

yang lain berkata
'kita tgoklah apa yang kita dah korban dalam jalan kita ni'
'muntij ke'

jadi apa kesimpulan entry ini.
jom cari manusia.kongsi pengisian pada semua.rakyat biasa atau rakyat berfikrah. semuanya ada hak utk faham islam.

jom naik super duper car dgn saya!!

Monday, October 3, 2011

perlukah tergugat bila yakin benar?

bila digugat,bila diancam mula rasa goyah dan sedikit ragu-ragu
mula rasa tidak yakin
dan berasa sedikit gelisah
tapi macammana boleh terbit perasaan itu,sdgkan selama ini kuat dan teguh bersama
dan bukan lalang longlai yang tidak ad pendirian.
mungkin hadaf tersasar
merasa terkena sebab tersembunyi agenda
mengikut prioriti dan kepentingan tersendiri
mungkin rasa berat
sebab hati berbelah bahagi,sayangkan disana dan sini
tapi apa kesudahannya
persoalan dijawab dengan persoalan
'perlukah rasa tergugat bila yakin benar?'
terus dan tetap terus
apakah islam itu diterima begitu shaja
berkembang merebak tiba-tiba
dengan tidak semena?
tidak ad perkataan yang baik melainkan menyeru kepada kebaikan.
itukan yang kita kejar?bukan nama bukan sesiapa dan bukan apa-apa.
jadi.pemikiran rakyat mengikut neraca yang berbeza.
lain neraca,lain fahaman.
kita mohon Allah beri neraca yang terbaik dari sisiNya

wallahua'lam

Wednesday, September 28, 2011

tali kokoh oleh salim


membersamai orang-orang shalih
memang perintah Allah
memang keniscayaan bagi ikrar taqwa

tetapi meletakkan harapan
atau menggantungkan kebaikan diri padanya
pada sosok itu
adalah kesalahan
dan kekecewaan

seorang sahabat berkata padaku
"aku ingin menikah
dengannya....hanya dengannya.."
aku bertanya mengapa
"agar ia menjadi imamku..
agar ia membimbingku..
agar ia mengajariku arti ikhlas dan cinta
agar ia membangunkanku sholat malam
agar ia membersamaiku
dalam santap buka yang sederhana"

"aah ...itulah masalahnya" kataku
dan dia kini tahu
bahwa khawatirku benar
bahwa sosok lelaki penyabar yang dia kenal
juga bisa marah,bahkan sering
bahwa sosok lelaki sholih yang dia damba
kadang sulit dibangunkan untuk
shalat subuh berjamaah
bahwa lelaki yang menghafal juz-juz Al-Quran itu..
tak pernah menyempatkan diri
mengajarinya a-ba-ta-tsa..

"aah..itulah masalahnya"

semakin mengenali manusia
yang makin akrab bagi kita
pastilah aib-aibnya,
sedang mengenali Allah
pasti membuat kita
mengakrabi kesempurnaanNya

maka gantungkanlah harapan
dan segala niat utk menjadi baik
hanya padaNya
hanya padaNya..

jadilah ia tali kokoh yang mengantar pada bahagia
dan surga


pena salim a.fillah

Tuesday, September 13, 2011

tukar aliran

bila rasa tak muntij
tetiba timbul perasaan nak berhenti.










tapi sekadar perkongsian apa salahnya.mungkin ad yang tersedar?sapa tahu

Wednesday, September 7, 2011

sampai bila.

ikhwah itu bertanya agak-agak sampai bila nak buat kerja da'wah ni ye?

bila dicampurkan semua jawapan ikhwah dan akhawat
ada yg cakap sampai ustaziatul alam ustaziatul alam itu apakah?
sehingga iSLAM menjadi ustaz(tempat rujuk) buat seluruh alam

ad yang menjawab sampai mati apakah benar sampai mati?
ad yng menyangkal bukan sampai mati sebab kalau ustaziatul alam itu terjadi sebelum kita mati,maknanya tugas dakwah dah berhenti.betul ke?

ada pula yang menjawab sampai semua orang laksanakn SH(syahadatul haq) mereka sampaikan tugas SH itu dah jadi fardu kifayah sebab semua orang dah laksanakan.


apa jawab ikhwah tersebut? saya terharu mendengarnya dia jawab 'smapai kita masuk syurga' runtun hati mendengarkannya .subhanallah.kenapa saya tak tahu.ingatkan tugas kita sampai mati je.

apa bukti dakwah masih boleh bejalan walaupun kita dah mati??
kita tgok cth pakcik kita Imam syahid Hassan Al-Banna. walaupun beliau sudah menemui ajal,lihat usahanya memulakan usrah ketika zaman mudanya,menarik kelompok-kelompok muda yg benar mahu membela Islam.
buktinya kita sendiri masih menjalankan misi usrah itu sendiri.

Saturday, August 20, 2011

surah al-asr

kali ini kita mentadabbur surah al-asr dengan cara luar biasa
tatkala mereka mntafsir sahaja
kita mntafsir,mentadabbur dan beramal dgannya
Allah permudahkanlah
pastikan bersama anda hati yang fokus dan mushaf ditgn

bismillahirrahmanirrahim
kita pergi satu persatu
1)demi masa
kalau kita perasan Allah bersumpah dgan makhluk2 ciptaanNya yg sangat besar .yang sangat hebat.
contohnya,Allah bersumpah dgan langit,fajar,malam dan sebagainya.
begitu jugalah besarnya sumpah Allah dgan masa.apa maksudnya?MASA itu adalah sesuatu benda yang sgt
besar besar besar dalam hidup kita.

tahu tak kamu apa maksud عصير ?
maksudnya adalah jus.apa yang saya boleh sharing disini.macammana nak hasilkan jus?
contoh saya nak buat jus oren.saya perlu perah buah oren sekuat-kuatnya untuk menghasilkan jus
yang paling sedap untuk akhawat.
jadi apa yg boleh kita relatekan jus oren dgan masa?
macam itulah masa.dalam sehari kita ada 24 jam.semua orang ad masa yang sama.tapi apa yang mmbezakn
antara kita dan mereka?itulah jus!kita kena perah masa kita ,perah sekuat-kuatnya utk mnghasilkan
masa yang sangat-sangat muntij.

ada akhawat sharing
'saya berat nak pergi daurah,kononnya saya nak exam.tapi bila saya dah dirumah,bukannya saya baca buku.dan masa itu berlalu macam tuh sja.padahal kalau datg daurah itu sedikit pun tidak menganggu masa saya'

dan saya paling tersentuh bila ad akhawat yg besuara.dan kata-kata ini mmberi kesan di hati kami
'kita tidak memerlukan masa yang banyak,tapi apa yg kita perlukan keberkatan setiap masa itu'


2)sesungguhnya manusia itu berada dalam kerugian
mari kita lihat lafaz yang difirmankan Allah
Allah guna kalimah الأنسن dan bukan kalimah الناس
sebab apa ya akhawat yang dirahmati Allah?
mengapa Allah menggunakan lafaz INSAN bukan ANNAS
kerana manusia sering menyia-nyiakan waktu bila dianya keseorangan .
apa buktinya?benarkah bila kita bersama akhawat-akhawat lain kita akan mmbuat kebajikan bersama?
benarkah bila ada ramai akahwat kita boleh berjamaah dan saling mmberi pringatan bersama?
benarkah bila kita keseorangan kita boleh berbual bersama kekasih kita? benrakah bila kita bersendirian kita akan stalk laki-laki yang tidak ada hubungan dgan kita?benarkah bila kita
bersendirian kita akan selongkar kembali film korea yang dulu kita buang?
semuanya punya jawapan sendiri.timbanga jawapan itu ada pada hati yang bisa menimbang hak dan batil
Allah akan tanya kita kesemuanya.kemana tenaga kita?kemana wang kita?kemana pancaindera kita
salurkan khidmat untukNya??
astagfirullahal a'zhim..benar yang menulis lebih besar tggungjawabnya.benar yang sudah tahu lebih
berat amanhnya?
Allah jaga masaku.jaga masaku.jangan benarkan aku penat kerana perkara dunia.



3)kecuali orang-orang yang beriman dan mengerjakan kebajikan serta saling nasihat-menasihati untuk
kebenaran dan saling nasihat-menasihati untuk kesabaran.
mari kita perhatikan kecuali org yang melakukan 4 perkra ini
beriman
beramal soleh
saling wasiat -mewasiati pada kebenaran
saling wasiat-mewasiati untuk kesabaran

Allah menggunakan lafaz ' و ' utk keempat-empat kerja ini dan bukan lafaz ' او 'bermakna antara keempat-empat tugas ini bukan pilihan.kita akan menjadi untung bila kita laksanakan 4 tugas ini.
kalau kita perasan semua yg Allah perintah berkaitan dgan 2 matlamat hidup kita
melakukan ibadah (51;56)
-beriman dan beramal sholeh

menjadi kahalifah (2;30)
-saling wasiat-mewasiati untuk kebanran dan kesabaran

mari kita lihat seerah Fateh si pembuka Costantin0ple
secara logiknya,Fateh akan sibuk memperkuatkan ketenteraannya dari sudut fizikal
tapi Al-Fateh melihat dari sudut yang berbeza,dia mahu merebut pndgn Allah .
untuk menjadi sebaik-baik raja dan sebaik -baik tentera.
Allah Maha Besar

kita lihat analogi wasiat.bila kita nak mati,kita akan berwasiat.kita akan berwasiat bersungguh-sungguh sebab kita dah tak punya masa lagi lepas ini.jadi berwasiatlah dgan sebenar-benar wasiat.
begitulah kita saling berwasiat untuk kebenaran dan kesabaran.sebab kita tak tahu bila kita kita mati.jadi tugas wasiat ini sampai bila-bila.dengan sepenuh hati kita.
JOM BERWASIAT



akhir sekali untuk penulisan kali ni
kenapa agaknya Nabi ajak kita tutup liqa' dgan surah Al-Asr
Nabi Muhammad sallahua'laihiwasallam
mahu mengingatkan kita akhawat bahawa kita duduk berjam-jam utk buat usrah,untuk berdaurah atau tazkirah kita bukan dalam kerugian.
indah bukan?

sharing

habis sahaja circle
soalan yang biasa dtanya oleh mak naqibah
"ada sesiapa mahu share apa-apa?"
semua anak-anak mak tunduk
lama melihat buku.
rujuk isi balik.
soalan tertuju kepadaku
apabila semua anak-anak mak yang lain sudah bersuara.
saya tunduk.saya tak tahu nak cakap apa.saya tak tahu akak.

situasi ini berlaku kepada saya.
ad seorg ukhti mengingatkan saya
'kita share sahaja walaupun ianya simplest thing,bukan perlu susun ayat2 bombastik,bukan perlu lawan2 isi , bukan perlu bangga bila idea kita diterima,dan rasa kecil hati bila pndgn kita nmpak tak mmbantu,

tapi

sebnarnya kita sampaikan apa yang kita rasa , supaya kita dapat beramal dgan ayat-ayat Tuhan.
'bersuaralah untuk kebajikan orang lain mungkin orang lain akan lebih terkesan'

Monday, August 8, 2011

pesan

alhamdulillah.selamat sampai dari jordan ke tanah air tercinta Malaysia.menatap indah pohon2 hijau dari jauh lagi ketika Kuwait Airlines nak mendarat.alhamdulillah.alhamdulillah.alhamdulillah.
segala urusan dpermudahkan cuma rasa bosan yang amat-amat sgt waktu fly.rase nak marathon bape pusingan.duduk diam sahaja beberapa jam.sgt tak suka!

sementara mnuggu flight ke k.lumpur,nak ambil wudu'.mlangkah kaki ke toilet.cantik tapi busuk.busuk sebab apa?sebab ad gadis arab MEROKOK.sungguh tak wangi.pemandangan ini sudah biasa buat saya.tidak pelik lagi.mula-mula sangat terkejut.terbit di hati
'masih wujud wanita merokok'

saya aneh.tiba-tiba ada wanita warga indon menyapa saya menanyakan tempat wudhu'.saya kata tiada. mungkin ambil wudhu' dekat sink.dia pusing.dia terkejut.dah habis ambil wudu',dia tanya pada saya.

"itu orang arab ke?masih ada juga ya org seperti itu.sayangkan,wajah mereka seperti keturunan rasulullah tetapi bersikap sedemikian.itulah ummat"

"ehh lupa nak berkenalan.nama saya ulfiya".wanita berniqab itu bersuara.saya mmperkenalkan diri.

saya berkata kepadanya
"akak,mula-mula saya sampai jordan.saya sangat terkejut melihat sikap bangsa arab.bgsa rasulullah.apakah yg mereka lakukan.jika rasulullah melihat mereka..mereka sudah jauh daripada kebenaran.mereka kalah dgan dunia.lepas itu,saya rasa lebih yakin.sebab apa?sebab memg taqwa yg mmbezakan kita.jgn kecewa jika kita rasa kita org melayu,mereka org arab,lebih dekat dgn rasulullah.itu tidak menjamin apa-apa"

kakak itu balas
"sekarang ramai orang sudah leka.terbuai dgan dunia.awak pergi jordan jgn study sahaja,pergi keluar berdakwah.itu tugas kita menyedarkan ummat"

"mmg betul akak.doakan saya kuat akak."

"akak dari kuwait mahu pulang ke indonesia ini juga atas rgka kelgsungan dakwah.kami bergerak sebagai satu jemaah utk mnyedarkan ummat.masih igt lagi tak kisah hud-hud"

aku mgnangguk

"burung hud-hud berulang-alik berusaha mmbawa air utk mmdamkan api yg mmbakar nabi ibrahim.
bila difikirkan.mmapukah sedikir air yg dibwa dalam paruh kecil hud-hud itu myelamatkan nabi.tapi apa hud-hud bilang?..'bila aku dtanya dihadapan Allah apa usahaku.ini usahaku demi Islam."masyaallah

"sungguh hebat kisah hud-hud .sungguh besar jiwa si burung kecil itu.jasadnya kecil.juhudnya besar"

akak tuh mahu keluar dari toilet dan aku juga mahu meneruskan kerjaku.
sebelum kami berpisah akak itu pesan
"terima kasih kerana meluangkan masa mndgar cakap saya.saya doakan awak mmapu mejadi org hebat yg mmbawa manusia kepada Tuhan.saya doakan awak mnjadi muslimah.bila berkahwin nanti,saya doakan awak mendapat suami yang dai'e.dai'e buat ummat"

saya benar-benar terharu.ini kali pertama saya mngaminkan doa jodoh utk saya.
kepda sahabat iaitu dhabitah,saya benar-benar minta maaf.
lain kali saya tak cakap lagi.
pagi tadi saya dgar ceramah u.zahazan
"ada org tak mahu ikut sunnah nabi,iaitu berkahwin.dia mganggap perkahwinan itu merencatkan matlamat hidupnya"

awak rasa apa perasaan saya mndegrnya.Allahuakbar.




saya sgt kagum dgn indonesia.benar kelangsungan da'wah mereka sgt laju dan muntij.rasa nak dapatkan hammasah2 mereka.kita akan bersatu tak lama lagi akak!

Thursday, July 28, 2011

SENTUH

SEMALAM
saya dapat satu ayat
yang mampu meneguhkan keyakinan
kekuatan hati
apakah dia ayatnya?jom kita tadabbur ayat nih
ambil quran sekarang
buka mukasurat 179
surah al-anfal
ayat 24
baca..
dan selami maknanya


24. Wahai orang-orang Yang beriman, sahut dan sambutlah seruan Allah dan seruan RasulNya apabila ia menyeru kamu kepada perkara-perkara Yang menjadikan kamu hidup sempurna; dan ketahuilah Bahawa Sesungguhnya Allah berkuasa mengubah atau menyekat di antara seseorang itu Dengan (pekerjaan) hatinya, dan Sesungguhnya kepadaNyalah kamu akan dihimpunkan.


ada dua perkara saya dapat
pertama
penuhilah seruan Tuhan dan Nabi Muhammad s.a.w
dalam tafsir ad penjelasan.
'menyerumu berperang utk meninggikan kalimat Allah dan menghidupkan islam dan muslimin.juga bererti menyerumu kepada iman,petunjuk,jihad dan segala yang ada hubungannya degn kebahagiaan hidup di dunia dan akhirat'
Allah perintah kita sahut seruannya dan pesuruhnya,bilamana seruan itu membawa makna kehidupan kepada kamu.
perasan atau tidak?
bila kita dijalan tarbiyah
ad satu perasaan yang membri makna dan erti hidup
rasa ad amanah yg wajib dijalankan
rasa adanya hubungan hati dgn tuhan
rasa kemanisan dan alangkah indahnya sistem kehidupan yg islam susunkan
rasa sayang kat nabi sangat2..
benar memang benar
sebenarnya perasaan itu memang wujud sejak azali
rasa sayang pada Allah dan nabi
kenali Tuhan sebab dia pencipta kita dan tiada sekutu baginya
percaya pada Nabi,bagindalah rolemodel terbaik dan mjd idola umat islam
tapi sejauh mana ruhnya perasaan itu??
rasa tak punya jiwa utk mencintai sepenuhnya..
mgkin kerana terikut-ikut jawapan buku teks yg kita dok apal sejak ambil sub p.islam
dan dtruskan lagidgn subjek qs dan psi
tapi
sejak aku ikut tarbiyah
sejak aku join daurah
sejak aku ada usrah
aku bukan sekadar dapat ilmu
tapi daripada ilmu itu aku dapat fikrah
dgn fikrah itu aku rasa smangat utk berdakwah
disebabkan aku faham fikrah islam ini aku rasa amanh itu
disebabkan aku yakin dgan jalan ini jadi aku tak rasa penat
sebab aku yakin janji tuhan itu pasti
syurga Nya itu abadi
disebabkan aku bersatuhati dalam fikrah ini aku bersedia penuih masaku dgn dakwah dan tarbiyah ini
moga Allah bekalkan aku kefahaman dan pencerahan dalam memahami wahyu agungNya
sekaligus mengamalkan dan mentatbiqkannya
Allah..


yang kedua
apa yang mahu aku kongsikan
tentang hati



apa yg kita faham ayat Allah ini?
'dan ketahuilah bahwa sesungguhnya Allah mmbatasi antara manusia dan hatinya'
kita bersungguh mahu orang paham islam dan fikrah islam sepertimana ynag kita faham
cthnya
sahabat-sahabat diluar sana yang masih tidak faham kenapa kenapa kena tutup aurat?
kenapa sanggup panas2?
kenapa pakai stokin
nanti tak nampak lah warna kaki yang putih
nanti lelaki tak suka..
kita terkelu
tapi kita ad Quran
kenapa Allah wajibkan kita tutup aurat?
kita nak fahamkan mereka,dgan menutup aurat dengan sempurna mereka selamat
mereka dikenali sebagai wanita yang baik-baik
mereka selesa tidak dipandang lelaki yng penuh syahwat
mereka yakin dgan janji Allah
mereka yakin apa yang mereka lakukan
bilamana mereka menundukkan pandangan,bilaman mereka menjaga kemaluan
bilamana mereka tak bertentang mata dgan lelaki
bilamana mereka menjaga adab dan etika pergaulan
indahnya hidup bersyariat
tapi sebanyak mana kita yakin yg dia faham apa yang kita cuba jelaskan?
tahu tak ini...
manusia ----- Allah ----- hati

saya jelaskan
manusia mahu menyentuh hati mad'u
tapi bagaimana?
cuba kita lihat siapakah yg dtgah-tgah antara kita dan hati seseorang?
ada al-Khaliq
ada Dia
apa yg mahu saya tekankan adalah
kita tak mampu nak sentuh hati manusia itu sendiri tanpa pertolongan dariNya
apa yg mahu dhighlightkan adalah
bila kita bagi nasihat kat seseorang ,kita pohon,kita minta pada Allah buka hatinya
izinkan dia dapat kefahaman yang sebenarnya
sebab hati kita benar2 mahu dia merasa kuasa Tuhan.
Allah


saya juga memohon siapa yang membaca post ini faham apa yang saya cuba sampaikan
doakan saya dapa khusnul khatimah di pengakhiran
wallahua'lam

Wednesday, July 27, 2011

tak sangka

hari ini aku tak punya hati
rasa sangat-sangat tak semangat
nak buat semua perkara
semua sendiri
sendiri dan selamanya menyendiri
hari aku akan bersatu dgan ahli baru
tapi tak tahu kenapa
rasa tak punya perasaan
tak seperti hari-hari sebelum ini
tertunggu saat-saat penantian liqa' bermula
kenapa Ya Allah
kenapa wujud rasa ini
wahai pemilik hati yang agung
peganglah sekeping hati yang mudah kecai ini
yang mudah berbolak-balik lebih cepat kadarnya daripada panasnya suhu air..
ya Allah bila aku tatap wajah2 sahabat
kenapa terbit dan wujud rasa rindu itu?
kenapa tiba-tiba aku rasa kehilangan
aku rasa aku dah tak rapat seperti dulu
aku nampak usaha mereka
keterujaan mereka mngenal ahli-ahli baru
aku tak mahu mereka nampak riak wajahku
mujur hati ini Allah yang pegang
andai mereka melihat hati ini
tentu kecewa sama aku,perasaanku tak seperti yang dijangka mereka
mengapa hati ini melayang memikirkan yang lama??
ya Allah jika ini untukku
Kau izinkan aku all out bersama-sama mereka
sesungguhnya pilihan Kau itu jauh lebih baik daripada mereka..
aku tidak mampu melihat hikmah yang selitkan dibalik itu
apa yang aku mampu katakan
aku rasa kehilangan mereka,aku harap perasaan ini cuma andaian sahaja
ya Allah aku mohon kekuatan
kekuatan
kekuatan
kesabaran
dalam menuntut dan meraih muttaqin
ya Allah..
aku sayang mereka
aku syang yang lama
dan tanamkan kecintaan aku pada yang baru..
bantu aku ya Rabb

Tuesday, July 26, 2011

elyoum akhir muhadharah

"elyoum akhir muhadarah...."




itulah ucapan doktor2 musim soifi kali ni.






rasa sedih.
rasa macam tak percaya sesi sem soifi kali ini sudah tamat pembelajarannya.
mula-mula
memang seronok,rasa tak mampu tak teruskan pembelajaran waktu summer sem
nak mangharungi 15 minit ke kuliah
sepanjang terik matahari pukul 3 petang

hanya Allah sahaja yang tahu.

saya nak ucap jazakumallahhu khairan kathira kepada doktor dan doktorah
yang sangt berkobar-kobar mmberi hak ilmu kepada kami anak muridmu.
utk dr,Khalid Bani Dumi..
setiap hari bayt2 yang kau ungkapkan
tak pernah tinggal sekalipun
nasihat tentang kehidupan
agama
dan segala-galanya
nyanyian siapa lagi yang akan didendangkan selepas ini..
....................trelem.terelem...
dr sangat otai,dan cool..
mmg salute sprinGGGg
siapa lagi yang akan tulis 'ahsanti' kat buku saya?
doktor.

buat dr.Maryam Moumani
doktorah yang sangat santai penyampainnya
mbincgkan isu2 dan topik2 hangat
yang membuka minda mahasiswa
sangat menarik
sangat menarik
sangat menarik
moga Allah meredhai usaha2 kamu doktor
saya akan menjadi saksi kamu telah mjalankan amanahmu
bersama-sama sahabat arab yang sangat bertungkus-lumus speaking english
melihat usaha mereka
rasa tercabar
kadang-kadang kelakar.
tapi mereka tak malu bila bacaan mereka diperbetulkan

tapi saya minta maaf sebab musyarakah atau penglibatan saya didalam kuliah masih lagi slow.kalau tidak diminta ,saya takkan kedepan.kalau disuruh baru saya buat.saya belum brani utk volunteer apa-apa.

sepanjang sem soifi ini,saya belajar utk menuntut erti kesabaran lebih dari fasal besar.
bila perjalanan ke jamiah lebih jauh sedikit berbanding dahulu ketika menetap disakan jamiah.
semoga Allah permudahkan utk saya menghadapi exam nihaie
kemudian saya akan terus mlaksanakan tggungjwab saya bila saya tiba ke Malaysia.


selamat menyambut ramadhan karemm.ahlen.ahlen.ahlen.
kuatkan stamina
panaskan enjin
hangatkan minyak.
terus pecut sebanyak2 amalan.
tapi perlukan latihan
sebab nanti haus dtgah jalan
sudah cukup LATIHAN??

Saturday, July 23, 2011

perli

semalam ad kelas nahu sorf belajar matan jurumiyah .
tgah ustaz ajar
tiba-tiba
hissssyhh

jarum??
bahaya nih..
nih mesti kerja syabab..


aneh2 sahaja.
teringat pulak waktu kat sek.men. dulu
bila undg2 sek. mewajibkan pakai jarum peniti dkat tudung..
ramai yg agak protes..
hasilnya
berlambak2 jarum peniti terjumpa kat tangga sekolah,
kat beranda tuh..
tuh lah..

Sunday, July 17, 2011

the.triple.filter.test

during the golden Abbasid period , one of the scholars in Baghdad , the capital of Muslim caliphate at that time , was reputed to hold knowledge in high esteem.

on day an acquaintance met the great shcolar and said
"DO YOU KNOW WHAT I JUST HEARD ABOUT YOUR FRIEND?"



"HOLD ON MINUTE," the scholars replied.

"BEFORE TELLING ME ANYTHING I'D LIKE YOU TO PASS A LITTLE TEST.ITS CALLED THE TRIPLE FILTER TEST"

"TRIPLE FILTER??"

"THATS RIGHT," the scholars continued .

"BEFORE YOU TALK TO ME ABOUT MY FRIEND IT MIGHT BE A GOOD IDEA TO TAKE A MOMENT AND FILTER WHAT YOU'RE GOING TO SAY.THAT'S WHY I CALL IT THE TRIPLE FILTER TEST.

THE FIRST FILTER IS TRUTH.have you made absolutely sure that what are you going to tell me is true?"

"NO,"the man said "..actually i just heard about it and,,,"

"ALL RIGHT,"said the scholars ."SO YOU DON'T REALLY KNOW IF ITS TRUE OR NOT.
NOW LETS TRY THE SECOND FILTER,THE FILTER OF GOODNESS.IS WHAT YOU ARE ABOUT TO TELL ME ABOUT MY FRIEND SOMETHING GOOD??"

"NO,ON THE CONTRARY.."

"SO,"the scholars continued ,"..YOU WANT TO TELL ME SOMETHING BAD ABOUT HIM,BUT YOU'RE NOT CERTAIN IT'S TRUE.YOU MAY STILL PASS THE TEST THOUGH,BECAUSE THERE'S ONE FILRE LEFT,THE FILTER OF USEFULLNESS.

IS WHAT YOU WANT TO TELL ME ABOUT MY FRIEND GOING TO BE USEFUL TO ME?"

"NO..NOT REALLY.."
"WELL,"concluded the scholar..",,IF WHAT YOU WANT TO TELL ME IS NEITHER TRUE NOR GOOD NOR EVEN USEFUL ,WYH TELL IT TO ME AT ALL?




filter THE NEWS you hear about your friend, is it TRUE,GOOD and USEFUL?
"and spy not on each other behind their backs..."(until end of surah)hujurat 49:13
praise be to Allah that we are MUSLIMs..

................................................................<3

Tuesday, July 12, 2011

miliki visi diri utk akhirat yg kekal abadi

tahun adalah pohon.bulan-bulan laksana cabangnya.hari-hari umpama rantingnya.jam-jam sebagai daunnya dan nafas diumpamakan sebagai buahnya.barangsiapa yang nafasnya selalu berada dalam ketaatan,maka orang itu telah menanam pohon yang baik.
ibn Qayyum.Al-Fawaid

note saya kali ini mahu menukilkan perkongsian hasil pembacaan buku Zero to H.E.R.O
terimalah....

Syaikhul Islam Ibn Taimiyah mengatakan
"apa yang dilakukan musuh-musuhku tehadapku?syurga itu berada dalam jiwaku.Jika mereka memenjararakanku ,maka itu adalah masa penyepianku dgn RabbkuJika mereka mengasingkan aku ke satu tempat yang jauh,maka itu masa pengembaraan buatku.Jika mereka membunuhku ,itu adalah kematian yang semoga menjadikanku syahid"

memiliki visi yang besar merupakan sebuah keharusan agar langkah-langkah yg bisa dicipta terukur,menjadikan kehidupan teratur seterusnya menghasilkan amal shalihnya yang subur.
orang yang mempunyai matlamat hidup akan berfikir lebih cepat daripada masanya.Dengannya ia bisa mengusung keberanian.menepis ketakutan dan sekaligus menghilangkan keraguan.

"orang muslim adalah orang yang menyelamatkan orang muslim lain daripada kejahatan lidah dan tangannya"
(HR Muslim)

jika dilihat dari kacamata tarbiyah,ia berada dalam tahap shalihun linafsihi.yang bermaksud solehkan diri.inilah yang dikatakan qudwah qobla da'wa,dan cara ini telahpun ditunjukkan oleh murabbi besar kita Nabi Muhammad sallahua'laihiwasallam.Bagindalah qudwah hasanah.Bagindalah sebaik-baik makhluk yg dicipta di atas muka bumi ini.
seterusnya.jom kita lihat dari kacamata ukhuwah pula,ia adalah salamatus shadri iaitu bersih dan selamat hatinya daripada kedengkian terhadap saudaranya.
kadang-kadang kita dengki dgan orang lain yang mampu buat kebaikan lebih daripada kita.tapi,apa yang harus kita buat ialah kita yang kena melebih-lebihkan perbuatan baik kita bertepatan dgan "fastabiqulkhairat" yang sering kita tuturkan, bukannya kita menghalang kebaikan yang dia ingin lakukan.salah methode tuh.



Rasulullah s.a.w bersabda
"orang mukmin yang kuat lebih dicintai Allah berbanding dgan orang mukmin yang lemah,dan pada diri masing-masing dari keduanya terdapat kebaikan.Bersungguh-sungguhlah dalam meraih apa yang bermanfaat bagimu,mohonlah pertolongn Allah,dan jangan merasa lemah.Jika sesuatu menimpamu maka janganlah kamu mengatakan sebegini..
"seandainya aku begini.mesti begini dan begini"
akan tetapi katakanlah
"Allah telah mentaqdirkan hal itu,dan apa yang dikehendakiNya itu pasti akan terjadi"
karena sesungguhnya perkataan 'seandainya" itu akan membuka perbuatan syaitan"
rasa terkena tak?kita selalu merungut.selalu flashback",kalaulah aku pergi tadi,mesti tak jadi macam nih punya..."
"kalaulah.." dan "kalaulah..."tapi sangat berbeza bila kita yakin memang Allah taqdirkan hal itu berlaku pada waktu itu dan ketika itu,tak semestinya disebabkan aku buat sesuatu itu mahupun tidak.

sebaik-baik>
Rasulullah s.a.w bersabda lagi
"sebaik-baik manusia adalah yang paling bermanfaat bagi manusia yang lainnya"
"serbaik-baik kalian adalah orang yang panjang umurnya dan baik amlnya"
"sebaik-baik manusia adalah paling baik akhlaknya"
"sebaik-baik kamu adalah orang yang belajar Quran dan mngajarkannya kepada orang lain"

perasan tak . Nabi bersabda tentang sebaik-baik manusia berbeza2 mengikut keadaan manusia yang bertanya.Itulah namanya hikmah dalam menerikan nasihat.saya pernah terbaca blog seorang sahabat,dia kongsikan cara berda'wa.
Ada seorang pakcik kampung bertanya."ustaz agak2 babi masuk syurga tak?".haaa terkelu.tergamam.tak tahu nak jawab apa.Ustaz yang ditanya pula lepasan timur tengah,amat mengaibkan jika tidak mampu menjawab soalan dari pakcik tersebut
.Ustaz pun menjawab
"yang pakcik sibuk2 nak tahu babi masuk syurga ke tak,yang pakcik tuh dah jamin ke masuk syurga ke??"
itulah,materi da'wa nih bebeza2 mengikut siapa yang bertanya.berda'wa kepada bos tidak sama berda'wa dgan orang kampung.begitu juga cara berda'wa dengan anak muda dengan orang tua.

milik misi diri
hakikatnya saya mahu share tentang misi hidup orang2 hebat . macammana kita tentukan matlamat hdup kita??tidak perlu stress memikirkan matlamat hidup yang GAH,sedangkan usahanya kearah matlamat tersebut tidaklah seGAh mana.kalau nak tahu matlamat kita tepat atau tidak,mari kita bandingkan matlamat kita dengan 3 persoalan ini.
-dari mana kita datang
-untuk apa kita hidup
-kemana kita akan kembali
satu jawapan yang mampu merungkai 3 persoalan .ALLAH.
sekarang cek balik matlamat hidup kita,kalau takat didunia kita akan terkandas diakhirat.dirbalik (hati-hati) ye sahabat!

saya mahu nukilkan beberapa misi org2 hebat.
1)Umar al-Khattab ketika menjadi khalifah
-"sekiranya aku tidu pada siang hari ,aku telah mengabaikan hak rakyatku.kalau aku tidur pada malam hari,aku telah
mengabaikan hakku utk beribadat kepada Allah"

kalau kita tidur siang + tidur malam = semua hak terabai

2)Rib'iy bin Amir ketika memasuki istana Rustum
-"kami diutus untk memerdekakan manusia dari pemghambaan manusia atas manusia kepada penghambaan manusia
kepada Rabbnya.membebaskan manusia dar kesempitan hidup didunia menuju keluasan akhirat.dan membebaskan
manusia dari kezaliman dan kekejaman kepada kedamaian dan keadilan Islam"

3)Umar Mukhtar ktika melwan kolonialisme Itali
-"mereka boleh mematahkan pedangku,tetapi sekali-kali tidak kebatilan yang mereka usung selama ini bisa mematahkan
kebenaran yang aku bawa"

rasa hammasah a'liyah bila dengar visi2 hidup mereka.mereka benar2 rasa WAJIB dan PERLUnya menegakkan kalimah tauhid dibumiNya.mereka ada saksi jika dipersoalkan tugas khalifah diakhirat nanty.kita?mari koreksi diri bukan utk hari ni sahaja tapi setiap hari.

4)As-Syahid Syed QUtb
-"sesungguhnya keberanian tidakkan mempercepat ajal kerana ajal telah ditetapkan.Sesungguhnya sikap pengecut juga
tidakkan memperlambat ajal,kerana ajal telah diitetapkan"

benarlah kata Syed Qutb,kadang2 kita fikir orang yang pergi berperang mesti menemui maut dalam pertempuran,tapi kita lihat seerah Khalid Al-walid yang mengimpikan syahid tapi akhirnya mati dalam pembaringan.Dan kita merasa orang yang lari dari berperang akan mati lambat sebab dia tak ambil risiko utk join perang,tapi jika Allah menetapkan dgan kuasa 'kun fayakun' hal itu tetap saja kan terjadi.

5)Imam Ahmad
- suatu saat Imam Ahmad ditanya
"kapankah saat seorang muslim iru bisa beristirehat?"
Beliau menjawab "ketika kakinya menginjak ke syurga"




khulasotulqaul,lihatlah mreka,jadikan mereka inspirasi utk kita bisa melakar mimpi2 besar.mereka orang-orang biasa.sama seperti kita.Mereka menmpuh jalan menjadi besar melalui cara-cara yang tak biasa.mereka melewati ujian yang luarbiasa,sehingga prestasinya pun luar biasa.itulah mereka.kita pun bisa.yakinlah.
doakan aku juga bisa seperti mereka..
wallahua'lam

Saturday, July 2, 2011

iman vs diri



Iman : Assalamualaikum, bos.



Diri : Waalaikumussalam wbt. Lama tak nampak awak. Awak cuti ker?



Iman : Taklah, jabatan kami rasa Tuan tak perlukan kami lagi?



Diri : Laa.. kenapa pulak awak cakap camtu? Pentadbiran diri saya berterabur sekarang bila jabatan awak takde..



Iman : Takdelah, kami lihat banyak pekerja tambahan tuan ambil DVD, SMS danTV.. jadi kami rasa terpinggir..



Diri : Entahlah, waktu cuti sebulan ni saya tak pernah menggaji mereka. Tapi mereka terlalu rajin buat kerja, bekerja tanpa gaji, tapi banyak gak duit saya habis... entah ar...



Iman : Tu sebab, kami rasa Tuan memencilkan kami. Al-Quran, zikir, ma'thurat, solat malam tak boleh bekerja dengan mereka.. kami memang tak boleh bercampur dengan mereka..



Diri : Saya tak pernah minta awak bercuti..



Iman : Bagaimana kami ingin bekerja sedangkan Tuan sudah punya 'pekerja tambahan'? Saya lihat mereka buat Tuan gembira sekali..



Diri : Argh, gembira apanya.. berterabur kerja kat pejabat tu!! Tolonglah, bekerjalah dengan saya kembali.



Iman : Kami sememangnya sudah berkhidmat dengan Tuan sejak Tuan kecil lagi. Tapi, Tuan kadangkala mengabaikan kami. Tuan sediakan makanan untuk bos pekerja tambahan, Encik Dosa, tapi kami..? Tuan tak sediakan makanan. Kebajikan kami tak terjaga...



Diri : Maafkan saya. Kembalilah bekerja dengan saya. Saya janji kebajikan kamu semua saya jaga, Encik Iman.



Iman : Tuan boleh berjanji, tapi CEO kita Allah akan memantau Tuan. Tuan takkan tak takut menabur janji tapi melupakannya?



Diri : Janganlah menyalahkan saya.



Iman : Tuan perlu sedar, kami hanya bekerja di dalam syarikat yang bersih dan amanah.. bukanlah saya nak memandang rendah kepada jabatan baru Encik Dosa, tapi kami tidak suka cara mereka bekerja. Mereka meminggirkan kami.



Diri : Dah awak tak melawan?



Iman : Tuan, bagaimana kami ingin menang? Kami terlalu lemah, sedikit pula tu, kebajikan kami langsung Tuan tak jaga.. sedangkan kami tidak pernah meminta gaji dari Tuan. Cuma kami minta disediakan ruang yang bersih dan amanah untuk kami bekerja. Salahkah kami meminta yang sedikit?



Diri : Mereka kadang-kadang lebih menggembirakan saya.



Iman : Kalau begitu maafkan kami. Tak dapat rasanya kami bekerja untuk Tuan lagi. Tuan perlu memberi kebajikan kepada mereka. Siapalah kami...



Diri : Ehh, jangan.. bekerjalah dengan saya.



Iman : Buanglah pekerja itu.. mereka meminta-minta dari Tuan. Tuan perlu berhabis jutaan ringgit untuk mereka. Sedangkan kami, percuma khidmat kami.



Diri : Aduh, mereka pekerja yang menggembirakan saya. Memang kamu percuma, tapi kamu kadang-kadang bising, ini tak boleh, itu tak boleh.. Saya rimas.



Iman : (Senyum sinis) Maafkan kami tuan.. kami minta diri dulu.. tak perlulah kami berkhidmat dengan Tuan kalau begitu. Kalau tuan perlukan kami, kami sentiasa di sisi. Tuan jangan risau, kami maafkan Tuan..



Diri : Jangan pergi.. saya sanggup pecat Encik Dosa.. dan ahli jawatankuasanya; DVD, majalah yang melalaikan, dan yang sewaktu dengannya.



Iman : Tuan betul-betul sanggup?



Diri : Ya, saya kelam kabut sekarang. Hidup tak tenang dan pengurusan hidup berterabur..



Iman : Alhamdulillah.. Perkhidmatan kami free of charge. Tuan takkan rugi, sebaliknya tuan beruntung besar.. silap hari bulan, CEO kita akan naikkan Tuan ke pangkat yang lebih tinggi.



Diri : Terima kasih =) Panggillah ahli jawatankuasa kamu bekerja semula. Encik Iman, saya akan jaga kebajikan kamu.



Iman : Alhamdulillah. Moga keuntungan Tuan bergada-ganda tahun ini dan seterusnya Diri : Terima kasih Encik Iman.

Friday, July 1, 2011

benar..ukhuwah itu indah

memori itu takkan kulupa..
jauh lagi utk kubuang dari ingatan..


"Di sekitar arasy ada menara menara dari cahaya. Di dlm nyaa ada org org yg pakaiannya dari cahaya & wajah mereka bercahaya. Mereka bukan para Nabi & para syuhada dan para Nabi & syuhada iri hati kepada mereka." Ketika di tanya oleh para sahabat, siapa mereka ? Rasulullah SAW menjawab , "Mereka adalah org org yg saing mencintai kerana Allah , saling bersahabat kerana Allah & saling berkunjung kerana Allah." (HR.Tirmidzi)


maaf jika diri ini benar-benar tak sesempurna yang kau harapkan..
bukan lah aku mahu menjadi pahlawan dimatamu sahabat,
bukan jugalah aku mahu menjadi batu api buat diri mu sahabat,
cuma
apa yang hati ini harapkan,
aku cinta kau sahabat kerana Allah,
bila kita bertemu,
atau disaat kita berpisah,
kita mampu melaksanakannya atas kehendak Allah....
ingat aku dalam doamu sahabat..
kerana ia lah penghubung hati kita..
semoga Allah jaga hati-hati kita..
tautkan hati kita hanya utk redhaNya semata-mata...

gembira menyelubungi kalbu mendengar khabar darimu..
dah lama tidak ketemu..
nanti..
igt tak janji kita nak jumpa 10 tahun akan datang..??klaka lah korang nih!

Monday, June 27, 2011

important

saat diri dikerah untuk menulis 50 perkara terpenting dalam hidup
lantas aku mncapai pen dan memulakannya
1-Allah
2-Rasulullah s.a.w
3-Al-Quran
4-Sunnah
5-fikrah islamiyah
6-ilmu
7-tarbiyah
8-dakwah
9-tilawah
10-mak
11-abah
12-adik-beradik
13-agama
14-nasihat
15-belajar
16-amal
17-islah diri
18-sahabat
19-usrah
20-daurah
21-matlamat hidup
22-hati
23-ikhlas
24-doktor(guru)
25-duit
26-kesediaan
27-waktu
28-pengorbanan
29-buku
30-meja
31-kepercayaan
32-kenal diri
33-masak
34-ziarah
35-kebersihan
36-laptop
37-sokongan
38-dorongan
39-filem islam indonesia
40-hidayah
41-hiburan islam
42-masjid
43-mandi
44-redha
45-senior
46-junior
47-perubahan
48-jam
49-motivasi
50-pancaindera

setelah siap menulis,
"tolong shortlistkan 10 perkara terpenting dalam hidup kamu!"
dari 40
tinggal 30
semakin berkurang tinggal 20..
dan akhirnya
inilah sepuluh perkara terpenting yang aku perlu hidup dgnnya
1)ALLAH
2)Rasululullah s.a.w
3)Al-Quran
4)sunnah
5)fikrah islamiyah
6)ilmu
7)tarbiyah
8)dakwah
9)hati
10)pengorbanan

aku mohon doakan aku
jangan sekali-kali pisahkan aku dgan yang sepuluh ini..
Allah
tsabbit qulubana a'la deenik wa'ala toa'tik..

wallahu'alam

Thursday, June 23, 2011

mengapa kita sering hilang MOMENTUM>??

ibnu rajab berkata..
"Barang siapa yang memelihara ketaatan kepada Allah di masa muda dan masa kuatnya,maka Allah akan memelihara kekuatannya di saat tua dan saat kekuatannya melemah.Ia akan tetap diberikan kekuatan pendengaran,penglihatan,kemampuan berfikir dan kekuatan akal"



WAKTU KITA SEDIKIT..perasan atau tidak?
Imam Syahid Hassan Al-Banna mengatakan,
"Ketahuilah,kwajipan itu lebih banyak daripada waktu yang tersedia,maka bantulah saudaramu untuk menggunakan waktunya dengan sebaik-baiknya dan jika anda punya kepentingan atau tugas,selesaikan segera."

perkataan ini menggambarkan betapa sedikitnya waktu kita dibandingkan dengan "pekerjaan besar" yang harus dikerjakan,amanah mulia yang harus ditunaikan,obsesi besar yang mesti direalisasikan.Akan halnya kita,kadang tak merasa memiliki sebuah kewajipan sehingga banyak waktu dibuang -buang,kesempatan dilelang,momentum ditendang.nasihat dtentang,sehingga kebaikan pun melayang.Ironisnya,kita sering beralasan dan mengeluh karena banyaknya beban dan tak mampu menunaikan kewajipan,lalu waktulah yang akan dpersalahkan.Padahal itu terjadi lebih kerana kita tak menata waktu dengan cermat,suka menunda-nunda pekerjaan sehingga tak mampu menolong diri sendiri apatah lagi orang lain.

Menurut Hassan Al-Basri,waktu hanya ada tiga
WAKTU KELMARIN YANG SUDAH BUKAN MILIK KITA,
ESOK HARI YANG BELUM KITA PUNYAI,
DAN SEKARANG YANG ADA DITANGAN KITA.

sedarilah bahawa waktu kita sangat sedikit.Imam sufyan As-Sauri mengatakan..
"Sesungguhnya aku sangat menginkan satu tahun sahaja dari seluruh usiaku seperti Ibn Mubarak.tapi aku tak mampu melakukannya.Bahkan dalam 3 hari sekalipun.(Nuzhatul Fudhala,2/655)-dari buku Berjuang di Dunia Beraharap Pertemuan di Syurga)
Mengapa Sufyan berkata seperti itu padahal beliau adalah ulama terkenal luar biasa dalam beribadah sampai-sampai ada salah seorang salaf di zamnannya mengatakan,"Sufyan itu di zamannya seperi Abu Bakar dan Umar di zamannya"
Bagaimana pula dengan kualiti ibadah Ibn Mubarak yang dirindukan Sufyan?
Begitulah cara salafus solih memandang berharganya waktu dalam kehidupannya,menyedari sedikitnya kesempatan yang tersedia untuk bisa memperbanyak ibadah kepada RABBNya,Mereka berlumba-lumba di zamannya utk menjadi yang terbaik.Berprestasi untu mengukir amal mulia.Bekerja keras untuk merintis amal unggul.Berfikir cerdas untuk melopori kebaikan.



Kebiasaan manusia-manusia besar adalah mengurangi jam tidurnya,waktu bekerja dan kesibukan menguruskan duniawi untuk memenuhi kebutuhan ukhrawi.Mereka menyedikitkan waktu tidur untuk bisa bangun malam.Mereka sedikit bercanda untk merasakan nikmatnya ibadah.Mereka tidak berlebihan dalam bergaul untuk merasakan lazatnya iman.Mereka menahan diri daripada kemaksiatan agat tubuhnya tetap sehat.

Tuesday, June 21, 2011

jom wangi dunia akhirat!

kisah luar biasa yang akan dikongsi buat semua.
........................................................
MEMPERSEMBAHKAN
Kisah Abu Bakar Al-misky...
siapa tahu maksud al-misky?maknanya wangian kasturi..
takjub tak..
kenapa tiba-tiba dia dapat gelaran tuh..
jom selongkar cerita di sebaliknya..


seumur hidupnya..
beliau tidak pernah memakai minyak wangi.
katanya.."Adapun aroma mewangi tubuh sebabnya begini.Suatu ketika ada seorang wanita yang memperdayaiku.Ia memasukkan aku kedalam rumahnya lalu ia mengunci pintu-pintunya.Selanjutnya,ia pun merayuku dengan berbagai cara untuk memperdayaiku dan menjerumuskanku.."
"Aku pun bingung dan tertekan dengan tipu dayanya,lalu aku berkata padanya."aku mahu ke belakang terlebih dahulu".Aku meminta ia mengirim pembantunya untuk menyertaiku ke tandas.Ia pun setuju.Ketika aku masuk ke kamar kecil,aku ambil kotoran dan aku lumurkan ke seluruh tubuhku.Selanjutnya aku pun ke tempat wanita itu dalam keadaan yang berlumuran dengan kotoran.Nah,ketika ia melihatku,ia pun kaget,lalu memerintahkan pembantunya untuk mengeluarkan aku.Lalu aku pergi dan membersihkan diri ,dan pada malam harinya aku bermimpi melihat seseorang berkata kepadaku:
"ENGKAU TELAH MELAKUKAN APA YANG BELUM PERNAH DILAKUKAN SESEORANG SELAINMU.SUNGGUH AKU MENJADIKAN BAUMU WANGI DIDUNIA DAN AKHIRAT."

Maka,pada pagi harinya aku terbangun dengan bau kasturi yang keluar dariku.Yang demikian itu terus berlanjut sampai sekarang.

inilah kenikmatan terindah hasil daripada menghindari nikmat syahwat.Awalnya sakit karena harus menahan diri ,lalu kreatif mencari solusi dan berakhir dengan nikmat dari Allah Rabbul I"zzati.

Sunday, June 19, 2011

jahat

bismillahirrahmanirrahim.

memori silam menerjah kembali..
detik demi detik..
sungguh aib bila diceritakan ..
tetapi ambillah iktibar moga tidak berulang lagi..

* * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * *


dulu aku pernah dilantik menjadi prs waktu f1..
aku teruja dan terima jawatan tuh..
lepas tuh..
sesi pencarian pengawas pula dijalankan..
jdi akak2 pgawas tya2 aku..
tentg kawan2 aku..
dia tnya ..
"agak2 ada tak kawan2 awak yg boleyh jadi pengawas??"
biasalah manusia,
dah diberi sesuatu , nak yg besar lagi..
perasaan jeles terbit di hati...
"akak dulu nak amek awak jd pengawas..tapi prs amek awak dulu.."
dalam hati..
alamak..........
dalam hati terdetik..
'aku tak dapat jadi pgawas..dorg pun tak boleh jd pengawas.'
aku pun cakap..
"kawan kita yg tuh.....entahlah.kdg2 dia tid0 dalam kelas"
"kawan kita yg sorg lagi tuh...hrmmm..akak kenal dia kan..?"
aku cuba memburukkan2 mereka
dengan mmberi tanggapan negatif kat akak tuh..terhadap memberku sendiri..
tak lama kemudian....
aku dgar mereka tak dilantik menjd pengawas...
dalam hati gembira
tak terkata..
.......................................................
keesokan hari ad surat kat katil..
"kita tak sangka **** sanggup buat kitorg macam nih.sanggup burukkan nama kitorang.kitorang tak kesah pun dengan jawatan tuh.tapi kita kawan!janganlah kerana kepentingan diri,persahabatan kita terjejas"

aku tersentap.........................................................................................................................................................................................................................................................................................................

sejak dari hari tuh aku mula menyedari..
tiada apa pun yg dapat memutuskan persahabatan kami.....


sekarang musim lamar-melamar..
pencarian biro2..
wahai sahabat2ku.....
andai dirimu dilamar...
aku besedia mendorongmu...
aku akan menjadi penyokongmu..
disaat kau jatuh aku akan membela dirimu..
jika kau di pihak yg benar..
andai kata satu hari nanti..
kita berselisih pendapat..
kau mahu menang,dan aku juga mahu menang..
ingatlah..
sesungguhnya destinasi kita sama....
menuju matlamat yg sama..
walaupun wadah yg berbeza...

Wednesday, June 15, 2011

DAKWAH..ini cara aku..

bukan aku butuh pujian..
bukan aku butuh perhatian..
tapi sebarkanlah wallpaper nih..
hakmilikciptaterpelihara..
dhirar_alazwar.com..


JOM BeRDAKWAH...




Tuesday, June 14, 2011

TIRAI UKHUWAH

sudah lama jari ini tidak menari rancak diatas papan kekunci lappy tersayang.sudah lama juga diri ini tidak mengetahui khabar2 sahabat sana..apakah masih anda ditakuk yang sama.?oohh sudah bosan aku mendengarnya.alasan masih sama seperti dahulu.tiada perubahan.tiada peningkatan.tiada sesuatu yang menarik semuanya a'di..



malam tadi ...
kakak2 ku dari jauh datang ke sini..
ingin menziarahi..
ingin membina hubungan..
mengukuhkan tali sillaturrahim..
kami satu fikrah..
kami satu aqidah..
disitulah kami jumpa satu persefahaman
persepakatan..
kepercayaan
jiwa2 kami amat mudah tertarik..
jiwa2 yg memerlukan sahabat utk saling mengigatkan..
kerana adkalanya diri ini futur..
perlukan sokongan..
.......

utk mengenal lebih rapat lagi antara kami dan mereka..
kami buat satu game..
TIRAI UKHUWAH..itulah namanya..
tak kenal maka ta'aruf.
itulah cara kami..
lepas itu bolehlah kita bercinta..kan ukhti??!
kami kena sebut surah kegemaran+makanan kegemaran..
dalam masa beberapa minit..
kami kena hafal lebih kurg 20 lbeyh surh kegemaran dan makanan kegemaran org lain...
ya Rabb..
dah lama tak menghafal makanan..
ad yg sajadah+tomyam
luqman+mee goreng
insyirah+nasi lemak
toha+tomyam
insan+benda bersup..(bila sambung jadi insan bersup..seram pun ad)
saya punya senang..
al-mau'n+kuey tiow...
kena igt rupa..
payah tuh..
dan dan je..
lepas itu game bermula...gimana caranya sih??
begini..
kami dibahagikan kepada 2 kump..satu belah kanan,satu belah kiri..
dtengah2 kami ad tirai..
setiap kump kena hantar satu wakil ...duduk kat depan tirai..
pihak lawan tak boleh tahu siapakah gerangan dibalik tirai..
macam nak tunang pula..
apabila tirai dilabuhkan..
dengan sepantas kilat kami kena teka makanan kegemaran+surah kegemaran org tuh..
ajk game akan tentukan kita kena teka makanan kegemaran
ataupun surah kegemaran..
memang sangat menarik..
sangat terkejut..
kita dapat lihat orang2 yang tenang
org yg berusaha nak igt
org yg tergamam..terkelu tak tahu nak cakap apa
org yg konfiden tapi salh..ini tahap yg paling paling klaka..
ad sorg ukhti nih suka makan ubi dan cendawan..
yg ukhti sorang lagi nih teka DENGAN KONFIDENNYA>>ubi dan KENTANG!!
gelak sakan larh kami kat situ..
ada satu lagi yg best waktu nak tunjuk demo..
ukhti A suka kuey te0w kungfu..
uhkti B teka apa??cuba teka...dia jawab dgn lajunya.."kueytiow kungfu PANDA!!!!"
hahahaha..
sabar jelah...memandai saje tambah panda..
ad free kitorg tye2 sbb apa sister pliyh surah tuh
mesti ad sesuatu..
ad satu sister pilih ..addhuha..dan dye dah kongsi pun..nanty saya buat spesel post pasal sis tuh..
Ya Allah satukan hati-hati kami
sebab engkau YA RABB>...


hati yg rindukan sahabat-sahabat seperti kamu sis.
syuran

Saturday, June 4, 2011

assalamualaikum..
entry kali nih masih mahu promote film yang membsarkan jiwa.
daripada kita buang masa tgok cerita pelik-pelik
cerita2 kafir
cerita2 maksiat




jom kita tgok certa Sang Murobbi
cerita ini benar.
diceritakan tentang perjalanan hidup ustaz Rahmat Abdullah
sungguh besar jiwanya..
nampak kesungguhnnya
memberi kefahaman untuk ummah
dia sangat hebat dalam mentaati perintah Allah
dalam menghidupkan sunnah rasulullah
masyaallah..





lagi satu filem yg dah lama org promote
tapi baru dikesempatan ini
saya dapat habiskannya semalam
terimalah Sang Pencerah
kisah ni menceritakan tentang sang pencerah yg membawa kebenaran
di kampung halamannya
kepulangannya dari mekah utk membetulkan fahaman org2 kampung
berbeda dgan kiyai2 yg hanya memikirkan jawatan dan pgkt dunia
kisah ini benar2 mnyentuh hati kecil ni..

di jauh sudut hati ni
kau perlu jadi seperti mereka
aku mesti!
aku mesti buat sesuatu untuk ummah ni
ya Allah kau berilah kekuatan jiwa sehebat mereka..
syukran buat sahbat yg memperkenalkan aku kisah2 iktibar ini..

Tuesday, May 31, 2011

bahaya P.A.R.A.S.I.T korea!!

bissorohhah...!1
aku benci korea
aku benci korea
aku benci korea..
ya Allah kau tanamkanlah kebencian semaksimum yang mungkin terhadap korean drama or film atau apa2 yang seangkatan dgannya..
di dalam hati sahabat2ku..
bangkitlah wahai pemudi ISLAM
bukankah kita mengimpikan syurgaNya
bukankah kita yang sepatutnya menyambung rantai perjuangan kekasihNya
bukankah kita yang menegah maksiat itu??
bukankah kita...
bukan kita yang seharusnya download cerita2 nih..
bukan kita yang sepatutnya jadi hamba cerita2 nih..



disaat kau tertawa gembira melihat adegan mereka..
aku merana..
cuba kau bertanya sebentar
pada imanmu..
imanmu merana sahabatku...
aku pernah terjebak dunia ini..
aku tidak mahu mengulanginya..
bebaskan fitnah mereka yang mengatakan..
akhowat takkan lari dari gilakan pemuda2 korea..
aku sedih segelintir mereka memfitnah golongan hawa..
golongan kita wahai muslimah..
bukankah kita berjanji...

..............................................

WAHAI DAIE’, KITA PERLU BEKERJA!

Siapapun diri kita, kita perlu bersiap sedia untuk memproses diri supaya menjadi seorang daie’.

Daie’ sejati akan simpati, sedih dan bimbang melihat keadaan ummat.

Ia tidak menyalahkan kerosakan yang ada, tetapi ia akan kembali melihat dirinya yang mungkin masih belum maksimum usaha ataupun mungkin masih belum buat apa-apa!

Daie’ perlu turun ke medan amal. Turun untuk dilukai.

Memang itulah kerja daie’ . Ia mendapat luka demi ummat. Apalagi yang lebih besar daripada itu?

Kita perlu bangun, bekerja dan terus mengajak. Jika duduk berehat, tidak menghadapi masalah, kita hanya akan lebih banyak teoritikal daripada praktikal.

Ilmu lebih banyak dalam catatan, tetapi sedikit yang digunakan.

Rugi. Sangat merugikan. Proses tarbiyah yang dilalui seorang daie’ hanya akan menjadi excessive waste sahaja bagi dirinya.

Bahan lebihan (tarbiyah) yang menjadi buangan? Terima banyak, buat kerja cuma sikit sahaja atau tak buat langsung.

Samalah seperti kita makan. Makan banyak jika tidak gunakan untuk bekerja, hanya akan menjadi tenaga lebihan dalam badan. Akhirnya, malas dan tidurlah ubatnya !

Yang bernama DAIE’ tidak mungkin menzalimi dirinya sebegitu!

tersentap langsung bertambah roh dakwah itu...
terima kasih sahabat..
Oleh : Afdholul Rahman
Blog Penyejuk Jiwa
http://tinninun-alislam.blogspot.com

aduhai anak

Wahai anak!

Nasihat itu mudah, yang sulit adalah menerimanya; karena terasa pahit oleh hawa nafsu yang menyukai segala yang terlarang. Terutama di kalangan penuntut ilmu yang membuang- buang waktu dalam mencari kebesaran diri dan kemegahan duniawi. Ia mengira bahwa di dalam ilmu tak bersari itulah terkandung keselamatan dan ke bahagiaan, dan ia menyangka tak perlu beramal. Inilah kepercayaan filsuf-filsuf.
Ia tidak tahu bahwa ketika telah ada pada seseorang ilmu, maka apa yang memberatkan, seperti disabdakan Rasulullah saw, "Orang yang berat menanggung siksa di hari kiamat ialah orang yang berilmu namun tidak mendapat manfaat dari ilmunya itu."
Wahai anak!

Janganlah engkau hidup dengan kemiskinan amal dan kehilangan kemahuan kerja. Yakinlah bahwa ilmu tanpa amal semata-mata tidak akan menyelamatkan orang.
Jika di suatu medan pertempuran ada seseorang yang gagah berani dengan persenjataan lengkap dihadapkan dengan seekor singa yang galak, dapatkah senjatanya
melindunginya dari bahaya, jika tidak diangkat, dipukulkan, dan ditikamkan? Tentu saja tidak akan menolong, kecuali jika diangkat, dipukulkan, dan ditikamkan!
Demikian pula, jika seseorang membaca dan mempelajari seratus ribu masalah ilmiah, jika tidak diamalkan maka tidaklah akan mendatangkan faedah.


Wahai anak!

Berapa malam engkau berjaga guna mengulang-ulang ilmu, membaca buku, dan engkau haramkan tidur atas dirimu. Aku tidak tahu, apa yang menjadi pendorongmu. Jika yang menjadi pendorongmu adalah kehendak mencari material dan kesenangan dunia, atau mengejar pangkat atau mencari kelebihan atas kawan semata, maka malanglah engkau.



Namun jika yang mendorongmu adalah keinginan untuk menghidupkan syariat Rasulullah saw, dan menyucikan budi pekertimu, dan menundukkan nafsu yang tiada henti mengajak kepada kejahatan, maka mujurlah engkau. Benar sekali kata seorang penyair, "Biarpun ngantuk menyiksa mata, akan percuma semata-mata. Jika tak karena Allah semata."
Wahai anak!

Hiduplah sebagaimana maumu. Namun ingat! Bahawasanya engkau akan mati. Dan cintailah siapa yang engkau sukai. Namun ingat! Engkau akan berpisah dengannya. Dan berbuatlah seperti yang kau kehendaki. Namun ingat! Engkau akan menerima balasannya nanti. - Hujjatul Islam Imam Ghazali Rahimullah

uban


uban..
ad apa dgan uban
kita malu dgan uban
asal ad uban,kita cabut..
asal ad uban kita tarik..
apasal?
kita malu?
rasa tua?
dan hilang wajah muda?
tahukah kamu wahai saudara..


Pesan Rasulullah

الشيب نور المؤمن لا يشيب رجل شيبة في الإسلام إلا كانت له بكل شيبة حسنة و رفع بها درجة

“Uban adalah cahaya bagi seorang mukmin. Tidaklah seseorang beruban –walaupun sehelai- dalam Islam melainkan setiap ubannya akan dihitung sebagai suatu kebaikan dan akan meninggikan darjatnya.” (Riwayat al-Baihaqi dalam Syu’abul Iman. Syaikh al-Albani dalam Al Jami’ Ash Shogir mengatakan bahwa hadits ini hasan)

tapi bukanlah bermakna kita anggap orang tua itu semua baik..
semua orang beruban itu baik..
tapi orang beruban mukmin yang menjalankan tggungjwabnya..
yang menjadi hamba kepada Tuhan ang sebenar-benarnya..
jadi..
pakcik2,makcik2,atok,nenek,abang,kakak,mak,abah..
lepas nih kalo ad uban..
jgn malu2 ea....