Monday, January 24, 2011

اتكلم مع عربي ....

mase nak turun daripda puncak Petra (the best view in Petra)...turun sensorang..dah turun terlupa plak jalan..jalan dye becabang dua,kalo sesat bermalam aku disitu bersama badwi-badwi dsitu..mahu hamis satu badan bau segala ternakan..bau..PERrggh memang baik dari ladang..mujur ada gifts shop kat situ..naik larh balek.."dughri?am yamin?...im lost.."orang tuh kata straight je..tapi bila dah turun macam salah jalan.."ohh,im see" kononnya confident.lastly, orang tuh kate "you not see!"hehe macammana dia tau.."let me show you"..wahh seronok larh ad guard..sepanjang perjalanan kami berbual..tentang petra,kehidupan dan islam..apa yang kamu buat kat sini?kamu kerja? kamu ad himar macam org lain ke?soklan dariku bertubi-tubi."saya kerja sebagai t0urist guide(sambil mnunjukkan kadnya), lbey kurg camtulah utk Petra,saya takde himar tapi abg saya ad 3 himar."
"adakh kamu muslim"dia tye saya.
"mestilah, kita seagama,kita ad satu tuhan,ALLAH" saya bersuara.
"betul,Allah tuhan kita.kamu percaya Muhammad?"
"yes, he is 0ur last pr0phet"
dia cakap lagi "kita adalah saudara sesama islam.saya abang kamu.dan kamu adik saya"tyme tuh terharu sangat.
"aaah, kita semua sama.Allah tuhan kita.Kita hamba Dia"
dye tye lagi"kamu dari mana?..." "malysia,you know?".."yes,im know"
"saya suka tgok kamu dan orang2 malaysia.kamu tutp aurat."
"mestilah.tutup aurat itu satu kewajipan.dan ianya bertepatan dgnn syariat islam"
alhamdulillah meniti di bibir mengenangkan nikmat dilahirkan dalam kalangan orang-orang yang baik.
"saya suka lihat pemuda2 malaysia.mereka lebih baik daripada pemuda disini"
statement nih saya pelik..bila masa pulak syabab kat malaysia baik..dah ramai sangat terjebak virus hedonisme Barat Laknat tuh..Nauzubillah..jauhkan dariku!
saya kata"tapi kat sini ada biah solehah "
"tapi.....blablabla..."
yang nih saya tak paham apa hujahnya..saya pun tak terror sgt cakap arab..hehe
saya hanya mengangguk tanda setuju.
"kamu tinggal mana?"aku musykil sebab ustaz kata org Badwi tinggal kat dalam gua2 kat Petra nih..
"dulu saya tinggal kat sini..(*sambil menunjukkan gua)tapi sekarang kami dah ad kampung.."
"kampung kamu jauh kan.habis tuh tiap2 hari kamu datang pagi2 kesini utk bekerja?"
"aah..saya dah kahwin dan ad anak.jadi saya kena kerja utk tanggung mereka"
"apa yang kamu makan kat sini?(sebab macam takda makanan lgsung kt sini)
"pagi2 mak saya wat makanan"
"makjanat?"ttiba rindu maknajat plak...
"semua ada.."
"isteri kamu tak kerja?"
"isteri saya duduk dirumah ,jaga anak.itulah tempat sebaik-baiknya utk perempuan"
mesej nih saya sgt suka..sebab mmg saya nak jd surirumah..
saya kata"ربة البيت؟"
"yes,its nice..."
ya Badwi..saya memang sangat setuju dengan kamu..
"macamne kamu belajar bahasa english sdgkan kamu disini?"
(sebab org2 Badwi sgt fasih berbahasa english..apatah lagi bahasa Arab)
"saya belajar dari tourist."
"waah its good"
ad org Badwi lain kata"kami belajar melalui kehidupan.bukan seperti seorang guru yang menulis di papan hitam dan mengajar blabla bla.."
"mmg sangat kagum dengan jwapn dan smgt dorang"
waktu dah nak sampai tuh baru dye tye..
"شو اسمك؟"
saya pun tye nme dye plak..tapi dah lpe plak..
"May God bless you n nice to meet u"
"assalamualaikum"

sepanjang perjalanan kami berbahasa Arab n English...melayu nmpaknya direject seketika..hehgehehe

1 comment:

  1. wah ! cerita yg bez.wot2! lawa blog.suke tulisan dye

    ReplyDelete