Thursday, January 27, 2011

secebis sejarah الأردن

waktu pertama kali jejak kaki ke bumi Urdun niyh..soalan pertama yang menerjah benak fikiran warasku ini ialah....jengjengjeng..

KENAPA MATA WANG JORDAN SANGAT TINGGI ?
sedangkan negara dorang tak maju pun...nak dibandingkan ngan malaysia larh..
???????????????????????????

sebenarnya Jordan ada mengikat perjanjian dengan US..maksudnya ada ikat mata wang dinar dengan dolarUS..sebab kalau jordan tak wat macam tuh,negara mereka akan jadi negara termiskin, dan lbey miskin daripada Ind0nesia..
dan disebabkan itulah , US masok sket2 dan mula mempengaruhi ekonomi Jordan dan semua aspek..kalo perasan skrg dorang tgah bertungkus-lumus utk wat bangunan2 hebat ala-ala pencakar langit kononnya di Jordan niyh..

baiknya Jordan ni sebab mereka menerima warga Palestine dan jadikan mereka warganegara..tak macam negara2 lain,kalo warga palestin menetap di Syria, mereka akan digelar "..Palestin Syria.."..tapi kalau Palestin yang tinggal di bumi Jordan mereka secara rasminya menjadi warganegara Jordan.Kiranya orang Palestin ad 2 pasp0rt , satu palestin dan satu lagi Jordan..
tapi biasalarh bila wat baik, ad yg ambil kesempatan..ada satu masa,bila Jordan bagi petempatan kat org2 Palestine niyh, ad misundrstanding sebab org Palestine nk jadi ketua kat satu kwsan ke pe benda ntah..mushakid sabab musababnya..tapi ada pergaduhan sket larh..jadi Jordan mengambil lgkah berjaga2 utk menjamin keselamatn dan keamanan negara dia..tuh pasal kalu perasan org Jordan mane baik sgt ngan org2 Palestine kat mukhayyam irbid tuh..


dan satu lagi rahsia kerajaan Jordan niyh...
sebenarnya Jordan hidup untuk bantu ISRAEl..

memang kalu tye kat org2 besar n berpangkat besar niyh mereka takkan ngaku dan cakap.tapi itulah hakikat dan kebenarannya.Sebab itulah Jordan dan Israel sangat ngam dan perhubungan mereka sangat rapat.Jordan adalah satu-satunya negara yang memegang jalan darat utk ke Israel.

....sekadar share apa y U.Salihin cerita kat saya..

No comments:

Post a Comment