Sunday, June 19, 2011

jahat

bismillahirrahmanirrahim.

memori silam menerjah kembali..
detik demi detik..
sungguh aib bila diceritakan ..
tetapi ambillah iktibar moga tidak berulang lagi..

* * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * *


dulu aku pernah dilantik menjadi prs waktu f1..
aku teruja dan terima jawatan tuh..
lepas tuh..
sesi pencarian pengawas pula dijalankan..
jdi akak2 pgawas tya2 aku..
tentg kawan2 aku..
dia tnya ..
"agak2 ada tak kawan2 awak yg boleyh jadi pengawas??"
biasalah manusia,
dah diberi sesuatu , nak yg besar lagi..
perasaan jeles terbit di hati...
"akak dulu nak amek awak jd pengawas..tapi prs amek awak dulu.."
dalam hati..
alamak..........
dalam hati terdetik..
'aku tak dapat jadi pgawas..dorg pun tak boleh jd pengawas.'
aku pun cakap..
"kawan kita yg tuh.....entahlah.kdg2 dia tid0 dalam kelas"
"kawan kita yg sorg lagi tuh...hrmmm..akak kenal dia kan..?"
aku cuba memburukkan2 mereka
dengan mmberi tanggapan negatif kat akak tuh..terhadap memberku sendiri..
tak lama kemudian....
aku dgar mereka tak dilantik menjd pengawas...
dalam hati gembira
tak terkata..
.......................................................
keesokan hari ad surat kat katil..
"kita tak sangka **** sanggup buat kitorg macam nih.sanggup burukkan nama kitorang.kitorang tak kesah pun dengan jawatan tuh.tapi kita kawan!janganlah kerana kepentingan diri,persahabatan kita terjejas"

aku tersentap.........................................................................................................................................................................................................................................................................................................

sejak dari hari tuh aku mula menyedari..
tiada apa pun yg dapat memutuskan persahabatan kami.....


sekarang musim lamar-melamar..
pencarian biro2..
wahai sahabat2ku.....
andai dirimu dilamar...
aku besedia mendorongmu...
aku akan menjadi penyokongmu..
disaat kau jatuh aku akan membela dirimu..
jika kau di pihak yg benar..
andai kata satu hari nanti..
kita berselisih pendapat..
kau mahu menang,dan aku juga mahu menang..
ingatlah..
sesungguhnya destinasi kita sama....
menuju matlamat yg sama..
walaupun wadah yg berbeza...

No comments:

Post a Comment