Monday, August 8, 2011

pesan

alhamdulillah.selamat sampai dari jordan ke tanah air tercinta Malaysia.menatap indah pohon2 hijau dari jauh lagi ketika Kuwait Airlines nak mendarat.alhamdulillah.alhamdulillah.alhamdulillah.
segala urusan dpermudahkan cuma rasa bosan yang amat-amat sgt waktu fly.rase nak marathon bape pusingan.duduk diam sahaja beberapa jam.sgt tak suka!

sementara mnuggu flight ke k.lumpur,nak ambil wudu'.mlangkah kaki ke toilet.cantik tapi busuk.busuk sebab apa?sebab ad gadis arab MEROKOK.sungguh tak wangi.pemandangan ini sudah biasa buat saya.tidak pelik lagi.mula-mula sangat terkejut.terbit di hati
'masih wujud wanita merokok'

saya aneh.tiba-tiba ada wanita warga indon menyapa saya menanyakan tempat wudhu'.saya kata tiada. mungkin ambil wudhu' dekat sink.dia pusing.dia terkejut.dah habis ambil wudu',dia tanya pada saya.

"itu orang arab ke?masih ada juga ya org seperti itu.sayangkan,wajah mereka seperti keturunan rasulullah tetapi bersikap sedemikian.itulah ummat"

"ehh lupa nak berkenalan.nama saya ulfiya".wanita berniqab itu bersuara.saya mmperkenalkan diri.

saya berkata kepadanya
"akak,mula-mula saya sampai jordan.saya sangat terkejut melihat sikap bangsa arab.bgsa rasulullah.apakah yg mereka lakukan.jika rasulullah melihat mereka..mereka sudah jauh daripada kebenaran.mereka kalah dgan dunia.lepas itu,saya rasa lebih yakin.sebab apa?sebab memg taqwa yg mmbezakan kita.jgn kecewa jika kita rasa kita org melayu,mereka org arab,lebih dekat dgn rasulullah.itu tidak menjamin apa-apa"

kakak itu balas
"sekarang ramai orang sudah leka.terbuai dgan dunia.awak pergi jordan jgn study sahaja,pergi keluar berdakwah.itu tugas kita menyedarkan ummat"

"mmg betul akak.doakan saya kuat akak."

"akak dari kuwait mahu pulang ke indonesia ini juga atas rgka kelgsungan dakwah.kami bergerak sebagai satu jemaah utk mnyedarkan ummat.masih igt lagi tak kisah hud-hud"

aku mgnangguk

"burung hud-hud berulang-alik berusaha mmbawa air utk mmdamkan api yg mmbakar nabi ibrahim.
bila difikirkan.mmapukah sedikir air yg dibwa dalam paruh kecil hud-hud itu myelamatkan nabi.tapi apa hud-hud bilang?..'bila aku dtanya dihadapan Allah apa usahaku.ini usahaku demi Islam."masyaallah

"sungguh hebat kisah hud-hud .sungguh besar jiwa si burung kecil itu.jasadnya kecil.juhudnya besar"

akak tuh mahu keluar dari toilet dan aku juga mahu meneruskan kerjaku.
sebelum kami berpisah akak itu pesan
"terima kasih kerana meluangkan masa mndgar cakap saya.saya doakan awak mmapu mejadi org hebat yg mmbawa manusia kepada Tuhan.saya doakan awak mnjadi muslimah.bila berkahwin nanti,saya doakan awak mendapat suami yang dai'e.dai'e buat ummat"

saya benar-benar terharu.ini kali pertama saya mngaminkan doa jodoh utk saya.
kepda sahabat iaitu dhabitah,saya benar-benar minta maaf.
lain kali saya tak cakap lagi.
pagi tadi saya dgar ceramah u.zahazan
"ada org tak mahu ikut sunnah nabi,iaitu berkahwin.dia mganggap perkahwinan itu merencatkan matlamat hidupnya"

awak rasa apa perasaan saya mndegrnya.Allahuakbar.




saya sgt kagum dgn indonesia.benar kelangsungan da'wah mereka sgt laju dan muntij.rasa nak dapatkan hammasah2 mereka.kita akan bersatu tak lama lagi akak!

3 comments:

  1. illani,seronoknya jumpe orang seperti itu
    doakan aku dapat meghidupkan ruh islam bermula dari usrah di rumah sendiri ya =)

    ReplyDelete
  2. yup.kagum juga sama saudara seislam rapat kita..
    moga selamat semuanya..

    hihi

    ReplyDelete
  3. smoga mndapat jodoh yg seFIKRAH dgn enti :)

    kerja dakwah di mana2 pon blh,hatta dlm tandas yg busuk sekalipun..^^
    semoga kamu,dia,kita dan mereka thabat di atas jalan ini..

    ReplyDelete