Thursday, March 10, 2011

episod seterusnya..

yang kedua>>ibadah yang sahih..
tahu tak ilmu tanpa amal , ibarat pohon tak berbuah

kite nak jadi baik, nak jadi baik kita nak wat banyak ibadah.tapi kita kne tahu ibadah yang kita nak buat tuh sahih am la'.kena tak cara dan kaifiyatnya,sesuai tak dengan konsep dan kefahaman islam,langgar tak syariat.sebab kadang2 kita nih semangat overd0s nak buat itu ini, nak berubah dari sudut situ dan sini tapi salah cara.salah konsep.jadi ape solusinya, selalulah bersama-sama dengan orang yang cintakan ilmu,dekati kengkawan y kita ley dapat manfaat daripadanya..kalo orang ajak ngumpat blah larh..manjakan dirimu dgan majlis-majlis ilmu.kosong taw jiwa kalo tade pengisian rohani!seys bosan k0wt!!..

yang ketiga>>akhlak kne mantap ..
analogi satu..
aku pergi terjah dak2 couple, dak2 berdua-duaan dalam semak,dak2 yang date blakang klas,aku cakap itu ini,aku bagi dalil Quran "la taqrabu zina"..tapi masa yang sama bila aku balik umah , aku on facebook, aku borak ngan lelaki.lah takpe laki thiqah nih ..insyaallah tak lbey2 punye.tanya khabar.tya kesihatan.dan mula stat merepek dan merepek..

agak-agak ko nak percaya ke cakap aku??
orang hentam lagi dasyat punye..
brape kali das tembakan..dasdusdasdus

setiap orang ad macam2 kelebihan,kalo dye pandai tulis dia akan dakwah dari penulisan dye.kalo dye pandai main bola,dye akan ajk team dye solat jemaah kat padang.kalo dye pandai masak, dye dakwah dgn cara masaknnya.kalo dye masih keliru ap kelebihannya..senang je.ko tunjukkan akhlak yang baik!
ko tunjukkan kat kawan2 ko..
ko tunjukkan kat famili ko..
ko tunjukkan kat masyarakat..
tak kesah larh dgn sape2..
fitrah manusia sukakan kebaikan..
ko wat baik kat orang,orang balas baik kat ko..
lame2 dia jadi syang dan akan cuba jadi sebaik ko..
BERBUDI BAHASA kan AMALAN MULIA

yang keempat>>tubuh yang cergas
tubuh yang cergas tak semestinya ko kena tekan tubi 1000 kali bila bangon dari tidur.parah larh macam tuh.tak nak bangon ko dari tido sampai bila2..
senang sahaja.
Nabi dah ajar,jangan banyak makan,sebab banyak makan naty malas,malas nak bangun tahajud.berhenti makan sebelum kenyang,supaya perut tak terlalu penuh.

jangan banyak tidur,sebab banyak tidor badan jadi lesu,lemah, nak bangun pun terhuyung-hayang.jangan bayak ketawa,nanty hati gelap.hati gelap tanda hati mati.

kalo korang nak exercise gak wat larh senaman RUHUL JADID..berpeluh tuhh..haha

No comments:

Post a Comment